فناوری اطلاعات
حسین جنتی فر؛ مسعود بختیاری؛ امین دیهیم جو
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر دانش صاحب فناوری اطلاعات بر استفاده، همترازی استراتژیک و کسبوکار در کارآفرینی جوانان استان قم بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی و کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل جوانان استان قم که در بازه سنی 20 تا 25 سال است که طبق سرشماری رسمی اعلام شده سال 1395 تعداد آنها ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر دانش صاحب فناوری اطلاعات بر استفاده، همترازی استراتژیک و کسبوکار در کارآفرینی جوانان استان قم بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی و کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل جوانان استان قم که در بازه سنی 20 تا 25 سال است که طبق سرشماری رسمی اعلام شده سال 1395 تعداد آنها 158,565 نفر است. با توجه به فرمول کوکران تعداد 384 نفر بهعنوان حجم نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ (0.803) مورد تأیید قرار گرفت. با استفاده از آزمون معادلات ساختاری و نرمافزارهای اس. پی. اس. اس 22 و اسمارت پی. ال. اس به بررسی وضعیت روابط ابعاد و متغیرهای پژوهش از دیدگاه پاسخدهندگان پرداخته شده است.یافتهها: نتایج نشان داد دانش صاحب فناوری اطلاعات سنتی بر همترازی استراتژیک تأثیر دارد. دانش صاحب فناوریهای اینترنت بر همترازی استراتژیک تأثیر دارد. دانش صاحب فناوری اطلاعات سنتی بر استفاده فناوری اطلاعات سنتی تأثیر دارد. دانش صاحب فناوریهای اینترنت بر استفاده فناوریهای اینترنت تأثیر دارد. دانش صاحب فناوری اطلاعات بر همترازی استراتژیک کسبوکار تأثیر دارد.بحث و نتیجهگیری: دانش صاحب فناوری اطلاعات بر استفاده از فناوری اطلاعات در کسبوکار تأثیر دارد.
کتابخانه عمومی
ثنـــــا صفـــری
چکیده
هدف: بررسی سبکهای تفکر کارکنان نهادهای کتابخانههای عمومی ایران در ارتباط با ویژگیهای کارآفرینی بوده است. روششناسی: از نظر هدف کاربردی و از منظر روشهای گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بوده است و حجم نمونه آماری 200 نفر که به روش سرشماری کامل انتخاب شدهاند. ابزار گرداوری دادهها دو پرسشنامة شیوههای تفکر استرنبرگ ...
بیشتر
هدف: بررسی سبکهای تفکر کارکنان نهادهای کتابخانههای عمومی ایران در ارتباط با ویژگیهای کارآفرینی بوده است. روششناسی: از نظر هدف کاربردی و از منظر روشهای گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بوده است و حجم نمونه آماری 200 نفر که به روش سرشماری کامل انتخاب شدهاند. ابزار گرداوری دادهها دو پرسشنامة شیوههای تفکر استرنبرگ - واگنر و ویژگیهای کارآفرینی بوده است. جهت بررسی روایی ابزار با توجه به تعداد مؤلفهها و حجم نمونه، علاوهبر تحلیل محتوا، از تحلیل عاملی تأییدی و با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد که بررسی شاخصهای برازش نشان داد که ابزار پژوهش از روایی سازه برخوردار بوده است. یافتهها: دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که شیوه تفکر غالب در میان کارکنان، تفکر بروننگر است. همچنین تمام سبکهای تفکر جز سبک درونگرا ارتباط مثبتی با ویژگیهای کارآفرینی کارکنان داشتهاند. بحث و نتیجهگیری: نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که از میان سبکهای تفکر، 6/31 درصد تغییرات مؤلفه خلاقیت توسط سبکهای تفکر آزاداندیش، قضایی و قانونی تبیین میشود. همچنین 6/24 درصد تغییرات مؤلفه کنترل درونی توسط سبکهای تفکر قضایی و برونگرا، 38% تغییرات مؤلفه توفیقطلبی توسط سبک تفکر آزاداندیش و قضایی، 6/18% تغییرات مؤلفه استقلالطلبی به سبک تفکر درونگرا پیشبینی میشود و 2/21% از تغییرات مؤلفه تحمل ابهام در سطح 99 صدم معنیدار بوده و ضریب محاسبه بتا 460% بوده است.
علی اکبر خاصه؛ روزبه حبیبی
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، ، صفحه 63-78
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی ساختار دانش در حوزۀ کارآفرینی بر اساس تحلیل هم واژگانی، شناسایی برترین پژوهشگران کارآفرینی بر اساس شاخصهای تعداد مقاله، تعداد استناد و شاخص اچ و مصورسازی شبکۀ همکاری بینالمللی در شکلگیری پژوهشهای کارآفرینی است. روششناسی پژوهش: در انجام این پژوهش از فنون تحلیل شبکه اجتماعی، تحلیل استنادی و تحلیل ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی ساختار دانش در حوزۀ کارآفرینی بر اساس تحلیل هم واژگانی، شناسایی برترین پژوهشگران کارآفرینی بر اساس شاخصهای تعداد مقاله، تعداد استناد و شاخص اچ و مصورسازی شبکۀ همکاری بینالمللی در شکلگیری پژوهشهای کارآفرینی است. روششناسی پژوهش: در انجام این پژوهش از فنون تحلیل شبکه اجتماعی، تحلیل استنادی و تحلیل هم رخدادی استفاده شده است. جامعة این پژوهش را کلیۀ مقالاتی تشکیل میدهند که در حوزة کارآفرینی در بازة 20 ساله (1997 تا 2016) در پایگاه وب آو ساینس نمایه شدهاند. یافتهها: یافتهها نشان داد که پژوهشهای کارآفرینی درگذر زمان روندی نسبتاً صعودی داشتهاند. نتایج مربوط به تحلیل هم واژگانی نشان داد که کلیدواژههای «Entrepreneurship»، «SMEs» و «Innovation» بیشترین فراوانی را در بین کلیۀ کلیدواژهها داشتهاند. همچنین زوجهای کلیدواژهای «کارآفرینی-نوآوری»، «کارآفرینی-خوداشتغالی» و «کارآفرینی-توسعۀ اقتصادی» بیشترین هم رخدادی را داشتهاند. نتایج مربوط به خوشهبندی سلسله مراتبی نشان داد که پژوهش-های انجام شده در حوزۀ کارآفرینی از هفت خوشۀ اصلی تشکیل شدهاند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از آن است که Wright M پر تولیدترین پژوهشگر، Shane S پر استنادترین پژوهشگر حوزۀ کارآفرینی است و Wright M بالاترین شاخص اچ را در بین کلیۀ پژوهشگران این حوزه دارد. Wright M از نظر شاخصهای هم تألیفی نیز برترین جایگاه را در شبکۀ هم تألیفی حوزۀ کارآفرینی به خود اختصاص داده است. بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد ظهور و توسعۀ وب از دهۀ 1990 میلادی بر روند رو به رشد پژوهشهای کارآفرینی تأثیرگذار بوده است و خوشههای موضوعی حاصل از تحلیل هم واژگانی نیز توانسته است تصویری کلان از مباحث مطرح در پژوهشهای کارآفرینی ارائه نماید. همچنین با توجه به جمیع شاخصهای بررسی شده در این پژوهش، به نظر میرسد Wright M شاخصترین پژوهشگر در حوزۀ کارآفرینی در یک دورۀ بیستساله به شمار میرود.