فناوری اطلاعات
سعید ملکمحمدی؛ محسن حاجی زین العابدینی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان شکل گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از روش پژوهش پیمایشی تحلیلی برای انجام آن استفاده است. نمونهگیری از جامعه پژوهش با استفاده از فرمول کوکبان برای تعداد 153 نفر از دانشجویان تحصیلات ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان شکل گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از روش پژوهش پیمایشی تحلیلی برای انجام آن استفاده است. نمونهگیری از جامعه پژوهش با استفاده از فرمول کوکبان برای تعداد 153 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزش عالی خوزستان که در نیمسال اول 1398- 1397 مشغول به تحصیل بودند، انجام گرفت. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط متخصصان تأیید شده و ضریب پایایی آن 854/. آلفای کرونباخ بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تی و تحلیل واریانس یکطرفه) استفاده شد.یافتهها: تحلیل نتایج حاصل از بررسی میزان آمادگی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان برای شرکت در یادگیری الکترونیکی حاکی از آن است که میانگین آمادگی دانشجویان از منظر 6 بعد مورد بررسی 81/3 از 5 است که نشاندهنده آمادگی در حد متوسط دانشجویان برای شرکت در یادگیری الکترونیکی است.بحث و نتیجهگیری: با فراهم آوری زیرساختهای موردنیاز و برگزاری دورههای آموزشی و تأکید بر اهمیت یادگیری الکترونیکی در عصر حاضر میتوانیم در جهت ارتقای آمادگی گام برداریم.
نوشین اشراقی ایوری؛ هادی شریف مقدم؛ ثریا ضیائی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 75-84
چکیده
هدف: هدف پژوهش مطالعه میزان رضایت مندی دانشجویان مجازی دانشگاه پیام نور مرکز مشهد از تعامل با رابطکاربر نرمافزار آموزش مجازی (LMS) میباشد. روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی بوده که با روش پیمایشی انجامشده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد QUIS یکی از معتبرترین و رایجترین ابزار سنجش رضایت کاربران از تعامل با نظامهای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش مطالعه میزان رضایت مندی دانشجویان مجازی دانشگاه پیام نور مرکز مشهد از تعامل با رابطکاربر نرمافزار آموزش مجازی (LMS) میباشد. روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی بوده که با روش پیمایشی انجامشده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد QUIS یکی از معتبرترین و رایجترین ابزار سنجش رضایت کاربران از تعامل با نظامهای اطلاعاتی استفاده شد. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی دانشگاه پیام نور مرکز مشهد به تعداد 439 نفر میباشد که در نیمسال اول سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند. تعداد نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان 181 نفر تعیین شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد میزان رضایت دانشجویان مجازی از شاخص واکنش کلی کاربران با میانگین 66/3 و سایر امکانات و قابلیتهای نرمافزار با میانگین 58/3 در حد زیاد بود. در خصوص سایر شاخصها (یادگیری چگونگی کار با نرمافزار، صفحهنمایش، واژگان و پیامها، راهنمای نرمافزار) میزان رضایت دانشجویان مجازی در حد متوسط بود. میزان رضایت از شاخص یادگیری چگونگی کار با نرمافزار با میانگین 56/2 در بین دانشجویان مجازی دارای پایینترین رتبه رضایت بود. نهایتاً رضایت دانشجویان مجازی از تعامل با رابطکاربر نرمافزار آموزش مجازی با میانگین 23/3 در حد متوسط بود.
نتیجهگیری: نتیجه این تحقیق نشان داد که کارایی رابطکاربر نرمافزار آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان مجازی دانشگاه پیام نور مرکز مشهد در حد متوسط میباشد.