با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران
مدیریت پایگاه اطلاعاتی
شناسایی دگرسنجه‌های تأثیرگذار بر میزان استنادات دریافتی در پایگاه اسکوپوس (مورد مطالعه: تولیدات علمی نویسندگان ایرانی در حوزه وب‌معنایی)

علی بیرانوند؛ مریم گلشنی؛ فائزه دلقندی

دوره 8، شماره 1 (پیاپی 29) ، فروردین 1400، ، صفحه 11-24

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.63184.1504

چکیده
  هدف پژوهش: با توجه به تأثیر حضور تولیدات علمی در پایگاه­‌های علمی-استنادی و شبکه‌­های اجتماعی بر شاخص‌­های علم‌­سنجی پایگاه­‌های اطلاعاتی، این پژوهش به بررسی تأثیر دگرسنجه­‌های پایگاه دایمنشنز و مندلی بر تعداد استنادات دریافتی در پایگاه­ اسکوپوس پرداخته‌ است.روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
تأثیر اطلاعات نامطمئن بر تصمیم‌گیری کاربران در بازیابی اطلاعات

مریم گلشنی؛ ثریا ضیایی

دوره 7، شماره 3 (پیاپی 27) ، آذر 1399، ، صفحه 11-24

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.59345.1473

چکیده
  هدف: در این پژوهش بیان و تعریف مفاهیم اطلاعات و اطلاعات نامطمئن یا اطلاعات نادرست و بیان ریشه‌ها و بسترهای شکل‌گیری اطلاعات نامطمئن و تأثیر آن در تصمیم‌گیری کاربران در رفع نیاز اطلاعاتی خود و درنهایت وارد شدن در چرخه شکل‌گیری دانشی است که از این چرخه حاصل خواهد شد.روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از روش مطالعه مروری کتابخانه‌ای استفاده ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
بررسی نقش برگزاری کارگاه‌های آموزشی در توسعه سواد اطلاعاتی متخصصین رشته برق در شرکت فولاد مبارکه اصفهان

مریم گلشنی؛ عاصفه عاصمی؛ بی بی عشرت زمانی

دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 41-50

چکیده
  هدف: با ورود فن آوری های نوین در عرصه کار و زندگی در جوامع امروزی، برخورداری از یک سطح سواد اطلاعاتی مناسب از ضروریات است. سواد اطلاعاتی در برگیرنده مجموعه مهارت‌هایی است که پیشرفت و بقای زندگی در جوامع اطلاعاتی بدون آن ممکن نیست. این تحقیق، به روش شبه تجربی و با هدف بررسی نقش برگزاری کارگاه‌های آموزشی، در توسعه سواد اطلاعاتی کارکنان ...  بیشتر