وجیهه فلاحتی پایین دروازه؛ احمد شعبانی؛ سید علی سیادت
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت رابطه یادگیری سازمانی با رهبری تحولی و عملکرد شغلی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان انجام شد.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن، توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در سال 1396 که تعداد آنها 139 نفر بودند و از طریق ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت رابطه یادگیری سازمانی با رهبری تحولی و عملکرد شغلی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان انجام شد.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن، توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در سال 1396 که تعداد آنها 139 نفر بودند و از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای 111 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه یادگیری سازمانی گومز و همکاران (2005)، رهبری چندگانه براساس نظریه باس و آولیو (1995) و عملکرد شغلی پاترسون (1990) جهت گردآوری دادهها استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ که در پرسشنامه یادگیری سازمانی 930/0، رهبری تحولی 955/0 و عملکرد شغلی پاترسون 856/0 بود، برای سنجش پایایی پرسشنامهها استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین یادگیری سازمانی با رهبری تحولی و عملکرد شغلی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان رابطه معنیداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: مدیران، کارکنان و کتابداران باید نگرش و دیدگاه خود درباره یادگیری سازمانی و رهبری تحولی را ارتقا داده و عملکرد خود و سازمان را ارتقا بخشند.
منصور ترکیانتبار
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ابعاد رهبری اخلاقی مدیران با مسئولیتپذیری کتابداران کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 552 نفر است. حجم نمونه با استفاده از ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ابعاد رهبری اخلاقی مدیران با مسئولیتپذیری کتابداران کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 552 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 227 نفر برآورد گردید. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای گردآوری دادههای موردنیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد رهبری اخلاقی (کالشون، 2011) و پرسشنامه مسئولیتپذیری کالیفرنیا (1987) استفاده شده است. پایایی هر یک از پرسشنامهها به ترتیب 78/. و 732/. برآورد شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون در نرمافزار آماری اس.پی.اس.اس. 24 استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین رهبری اخلاقی و هر یک از ابعاد آن (انصاف، جهتگیری مردمی، هدایت اخلاقی، تسهیم قدرت و شفافیت نقش) با مسئولیتپذیری کتابداران کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی رابطه وجود دارد.بحث و نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که رهبری اخلاقی بهعنوان یکی از سبکهای مدیریتی جهان امروز میتواند نقش مهم و اساس عملکرد نیروی انسانی بهویژه در بحث مسئولیتپذیری آنان داشته باشد که کتابخانههای دانشگاهی و نیروی انسانی شاغل در آنها از این قاعده مستثنا نیستند.
مدیریت دانش
شهناز خادمیزاده؛ زینب محمدی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اعتماد سازمانی در رابطه بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز (شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور) است.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی از نوع همبستگی است که تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور را مورد مطالعه قرار ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اعتماد سازمانی در رابطه بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز (شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور) است.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی از نوع همبستگی است که تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور را مورد مطالعه قرار داده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه فرهنگسازمانی کامرون و کوئین (1999)، اعتماد سازمانی پاین (2003) و مدیریت دانش لاوسون (2003) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اس. پی. اس. اس و آموس نسخه 23 استفاده شد.یافتهها: مقادیر شاخصهای برازندگی مربوط به الگوی پیشنهادی پژوهش نشان داد که شاخصهای برازندگی مطلوب است. در رابطه با فرضیههای مربوط به اثر مستقیم، یافتههای پژوهش نشان داد که بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش (005/0p<؛ 87/0=β)، فرهنگسازمانی با اعتماد سازمانی (005/0p<؛ 55/0=β) و اعتماد سازمانی با مدیریت دانش (005/0p<؛ 72/0=β) رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. نتایج آزمون سوبل در خصوص فرضیهی غیرمستقیم نشان داد که فرهنگسازمانی از طریق اعتماد سازمانی اثر غیرمستقیم و معنیداری بر مدیریت دانش دارد. (005/0p<؛ 396/0= β).بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، ایجاد بستر مناسب برای ایجاد فرهنگسازمانی مناسب، منجر به افزایش حس اعتماد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاهی میشود و حس اعتماد سازمانی در به اشتراکگذاری دانش و تجربیات، خلق دانش جدید و بهکارگیری دانش که هدف از اجرای مدیریت دانش است تأثیرگذار است.
برنامه راهبردی
محمود سنگری؛ امیر وفائیان
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 61-73
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، ارائه و تدوین برنامهریزی راهبردی براساس مدل سوات در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی مورد پژوهی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی است. روششناسی: بر این اساس، پس از بیان چشمانداز، مأموریت و ارزشهای کتابخانههای مرکزی دانشگاهی به استخراج اطلاعات و شناسایی چهار عامل مؤثر داخلی (نقاط قوت و ضعف) و خارجی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، ارائه و تدوین برنامهریزی راهبردی براساس مدل سوات در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی مورد پژوهی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی است. روششناسی: بر این اساس، پس از بیان چشمانداز، مأموریت و ارزشهای کتابخانههای مرکزی دانشگاهی به استخراج اطلاعات و شناسایی چهار عامل مؤثر داخلی (نقاط قوت و ضعف) و خارجی (فرصتها و تهدیدها) از طریق مصاحبه، ده راهبرد تدوین در قالب ماتریس سوات در کتابخانه مرکزی دانشگاه خوارزمی ارائه شده است. در انتها نیز به منظور اجرا، ارزیابی و نظارت بر اجرای برنامههای راهبردی تدوین شده، پیشنهادهایی ارائه شد. یافتهها: در این بررسی، ضعفها و توانمندیها، تهدیدها و فرصتها از طریق طرح پرسشهای باز از کتابداران و کارکنان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی شناسایی شده است. پس از جمعآوری این اطلاعات، ارتباط و تقابل هر یک از نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصتها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که منجر به تدوین ده راهبرد اساسی شد. بحث و نتیجهگیری: با در نظر گرفتن عوامل داخلی و خارجی و تلاش در جهت کاهش نقاط ضعف و شکافها، تقویت قوتها و توانمندیها و همچنین، در نظر گرفتن فرصتها و تهدیدهای پیشروی دانشگاهها، به طور اعم و کتابخانههای دانشگاهی، به طور اخص، میتوان به داشتن مجموعه اطلاعاتی که در راستای ارائه خدمات کارآمد و اهداف و چشمانداز کتابخانهها گام بر میدارند، امید بست.
مدیریت کتابخانه
وجیهه سعید؛ فرامرز سهیلی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 33-42
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان بهرهمندی کتابخانه پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران از مؤلفههای آمیخته بازاریابی مدل 4 پی شامل مکان، تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، ترویج، قیمت (هزینه) در ارائه خدمات اطلاعاتی در این کتابخانه است. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری آن کاربران کتابخانه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان بهرهمندی کتابخانه پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران از مؤلفههای آمیخته بازاریابی مدل 4 پی شامل مکان، تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، ترویج، قیمت (هزینه) در ارائه خدمات اطلاعاتی در این کتابخانه است. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری آن کاربران کتابخانه پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران است که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی، 322 نفر در نظر گرفته شد. دادهها، با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد، گردآوری و از طریق نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای حاصل از آزمون فریدمن نشان داد که رتبههای مؤلفههای مورد مطالعه در 4 آمیخته بازاریابی، یکسان نیست (001/0>P). میانگین رتبه مؤلفه قیمت (13/2) کوچکتر از سایر مؤلفهها بوده و لذا از اهمیت بیشتری برخوردار است و مؤلفه مکان با میانگین رتبه 92/2 از اهمیت کمتری نسبت به سایر مؤلفههای پژوهش برخوردار است. نتیجه آزمون تی تک متغیره برای تمامی چهار مؤلفه پژوهش معنیدار بود (001/0>P). به عبارت دیگر میانگین تمامی مؤلفههای پژوهش با میانگین نظری دادهها تفاوت معنیداری داشت. میانگین تمامی مؤلفهها بیشتر از میانگین نظری (5/2) است. میتوان نتیجه گرفت که از وضعیت تمامی مؤلفههای مورد پژوهش رضایت وجود داشته است. نتیجهگیری: از نظر اصول بازاریابی 4پی این کتابخانه در حد مطلوبی قرار دارد. اما برخی نارساییها در انطباق فعالیتهای کتابخانه با فناوریهای اطلاعاتی و ارائه خدمات الکترونیکی و دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی وجود دارد.
دوره 1، شماره 3 ، آذر 1393، ، صفحه 61-74
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط اضطراب کتابخانهای و تیپهای شخصیت درونگرا و برونگرا در بین دانشجویان رشتههای انسانی دانشگاه پیام نور قم میباشد. روششناسی: روش تحقیق حاضر کاربردی نوع تحقیق پیمایش - از نوع علی- مقایسهای، جامعه آماری دانشجویان رشتههای انسانی دانشگاه پیام نور قم 3297 نفر، حجم نمونه 344 دانشجو که بر اساس ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط اضطراب کتابخانهای و تیپهای شخصیت درونگرا و برونگرا در بین دانشجویان رشتههای انسانی دانشگاه پیام نور قم میباشد. روششناسی: روش تحقیق حاضر کاربردی نوع تحقیق پیمایش - از نوع علی- مقایسهای، جامعه آماری دانشجویان رشتههای انسانی دانشگاه پیام نور قم 3297 نفر، حجم نمونه 344 دانشجو که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری، آزمون اضطراب کتابخانهای باستیک و آزمون شخصیتی آیزنگ میباشد.جهت تجزیه و تحلیل فرضیهها از آزمونهای تی تست مستقل، تحلیل واریانس و کای اسکوئر استفاده شد. یافتهها: بر اساس پراگندگی میزان اضطراب دانشجویان انحراف استاندارد 10/9 به دست آمده است و همچنین حداقل میزان اضطراب کتابخانهای دانشجویان مورد مطالعه 06/28% در صد و حداکثر 88/66 % در صد میباشد. نتیجهگیری: دست آمده نشان میدهد که اضطراب کتابخانهای با تیپهای شخصیتی و رشتههای تحصیلی ارتباط معنیدار وجود دارد. بدین صورت که اضطراب کتابخانهای دانشجویان برونگرا از دانشجویان درونگرا کمتر میباشد.
دوره 1، شماره 3 ، آذر 1393، ، صفحه 120-126
چکیده
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان مهارتهای آموزشی کتابداران شاغل در کتابخانههای دو دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در سال 1393 انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش شامل 143 نفر کتابدار شاغل در کتابخانههای دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان است که براساس فرمول ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان مهارتهای آموزشی کتابداران شاغل در کتابخانههای دو دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در سال 1393 انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش شامل 143 نفر کتابدار شاغل در کتابخانههای دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان است که براساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران تعداد 104 نفر از آنها به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی نسبتی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و آزمون محققساخته است که روایی محتوایی و صوری آنها توسط متخصصان حوزه تعلیم و تربیت و کتابداری و اطلاعرسانی تأیید و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب86/0و 82/0محاسبه شد. دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد که در ابعاد تواناییهای ایجاد جو عاطفی درکلاس، اداره کلاس و ارزشیابی تحصیلی میزان مهارتهای کتابداران، بیشتر از حد متوسط اما در زمینه آشنایی با روشها و مهارتهای تدریس، مهارت آنها کمتر از حد متوسط بود. در مجموع، رابطه معنیداری بین جنسیت، رشته تحصیلی و سابقه خدمت کتابداران و مهارتهای آموزشی آنان وجود نداشت. نتیجهگیری: با وجود نیاز کتابداران کتابخانههای دانشگاهی به برخورداری از مهارتهای آموزشی، این گونه مهارتهای آنان در حد متوسط و در بعضی ابعاد کمتر از حد متوسط بود. لذا لزوم بازنگری در برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی و برنامهریزی برای برگزاری دورههای ضمن خدمت، متناسب با این نیاز کتابداران مشهود است.