سعید ذوالقدر؛ مهدی محمدی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناخت موانع و مشکلات موجود برای نگارش پایاننامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات موجود انجام شده است.
روش کار پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با روش پیمایشی- تحلیلی گرفته است. نمونه آماری پژوهش شامل 170 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه زنجان است که در بازه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناخت موانع و مشکلات موجود برای نگارش پایاننامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات موجود انجام شده است.
روش کار پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با روش پیمایشی- تحلیلی گرفته است. نمونه آماری پژوهش شامل 170 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه زنجان است که در بازه زمانی 15/1/1396 تا 15/11/1396 از پایاننامه خود دفاع کردهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته منتج از پیشینه پژوهش است که ضریب پایایی آن با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه و برای تعیین روایی محتوایی از نقطه نظرات استادان راهنما و دیگر متخصصان استفاده گردیده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که دانشجویان در مرحلة «گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها» بیشتر از سایر مراحل با مشکل مواجه بودهاند. «تدوین روششناسی تحقیق» در رتبه دوم مشکلات قرار گرفت. پاسخگویان در مرحله «تدوین، چاپ و انتشاریافتهها» با کمترین مشکل مواجه بودهاند اما در سایر مراحل تدوین پایاننامه، دانشجویان همه دانشکدهها، وضعیت مشابهی داشتهاند. همچنین دانشجویان مقطع دکتری نسبت به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، مشکلات بیشتری در «تازگی موضوع و کمبود پیشینه در آن زمینه» دارند. در مورد سایر مراحل تدوین پیشینه تحقیق، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، وضعیت مشابهی داشته و تفاوت معنیداری بین دو مقطع تحصیلی دیده نشد. در ارتباط با مشکلات مرتبط با تدوین پیشینه تحقیق، تفاوت معنیداری بین دانشجویان دانشکدههای مختلف مشاهده نشد.
بحث و نتیجهگیری: پایاننامه نویسی فرآیندی است که با انتخاب موضوع شروع شده و با انتشاریافتهها خاتمه مییابد و هرکدام از مراحل نیز دارای فعالیتهای متفاوتی است که لازم است تکتک آنها مدنظر قرار گیرد و نسبت به برطرف کردن مشکلات شناسایی شده برنامهریزی خاصی مبذول شد. در پژوهش حاضر، تمامی این مراحل مورد مطالعه قرار گرفته که استادان دروس روش تحقیق و آمار و دانشجویان تحصیلات تکمیلی میتوانند از آن در تدوین خطمشیهای عملیاتی بهره ببرند.