مدیریت دانش
زیبا محمدزاده روشتی؛ میترا قیاسی؛ محمد کاردان نشاطی
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 21-36
چکیده
هدف: هدف مقاله حاضر، تعیین ابعاد سایبرنتیک در کتابخانة مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران است. روششناسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی تحلیلی است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن با نظرات متخصصان تأیید شد و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ برابر با 83/0 شد. جامعة آماری پژوهش شامل کتابداران کتابخانه مرکزی دانشگاههای ...
بیشتر
هدف: هدف مقاله حاضر، تعیین ابعاد سایبرنتیک در کتابخانة مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران است. روششناسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی تحلیلی است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن با نظرات متخصصان تأیید شد و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ برابر با 83/0 شد. جامعة آماری پژوهش شامل کتابداران کتابخانه مرکزی دانشگاههای دولتیکه مدرک تحصیلی کتابداری و اطلاعرسانی داشتند. کل جامعة آماری 171 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران، نمونه برابر 118 نفر بود که به همین تعداد پرسشنامه جمعآوری شد. تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (شاخصهای گرایش به مرکز) و آمار استنباطی انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که مؤلفات مدیریت سایبرنتیک با ضریب استاندارد شده 82/0 در وضعیت متوسط به بالا و خوبی برخوردارند و ضریب استاندارد شده هریک از مؤلفههای مدیریت سایبرنتیک عبارتاند از: نظارت و کنترل 42/0، تصمیمگیری 50/0، پیوندهای سخت و سست 46/0، رهبری 65/0، سلسلهمراتب 54/، تعاملات 60/0 و توازن در مدیریت 71/0 درصد است که نشان از تأیید مؤلفههای مدیریت سایبرنتیک در کتابخانة مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران است که از متغیرهای پژوهش توازن در مدیریت با 71/0 درصد بیشترین و نظارت و کنترل با 40/0 درصد کمترین میزان همبستگی بین مؤلفهها را نشان میدهد و فرضیة اصلی پژوهش با ضریب 82/0 درصد مورد تأیید است که تأثیر مثبت و معنیداری بین متغیرهای تحقیق را نشان داده است. بحث و نتیجهگیری: بنابراین، در صورت تدوین الگویی برای کتابداران در چارچوب مفهومی سایبرنتیک، کتابداران برای توسعة کاربرد الگوی سایبرنتیک در فضای سازمانی خود، آمادگی بیشتری خواهند داشت.