مدیریت اطلاعات
مریم گلشنی؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف: در این پژوهش بیان و تعریف مفاهیم اطلاعات و اطلاعات نامطمئن یا اطلاعات نادرست و بیان ریشهها و بسترهای شکلگیری اطلاعات نامطمئن و تأثیر آن در تصمیمگیری کاربران در رفع نیاز اطلاعاتی خود و درنهایت وارد شدن در چرخه شکلگیری دانشی است که از این چرخه حاصل خواهد شد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از روش مطالعه مروری کتابخانهای استفاده ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش بیان و تعریف مفاهیم اطلاعات و اطلاعات نامطمئن یا اطلاعات نادرست و بیان ریشهها و بسترهای شکلگیری اطلاعات نامطمئن و تأثیر آن در تصمیمگیری کاربران در رفع نیاز اطلاعاتی خود و درنهایت وارد شدن در چرخه شکلگیری دانشی است که از این چرخه حاصل خواهد شد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از روش مطالعه مروری کتابخانهای استفاده شده است و براساس پیشینههای مرتبط با موضوع مورد مطالعه انجام گرفت. در این پژوهش ابتدا به بیان مفاهیم موردنظر در مورد اطلاعات و اطلاعات نامطمئن پرداخته شده و سپس بسترهای شکلگیری اطلاعات نامطمئن و نقش آن در تصمیمگیری کاربران مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها: در عصر کنونی سرعت انتشار آنلاین اطلاعات نامطمئن در تاریخ ارتباطات بیسابقه است. در دسترس نبودن یا فقدان منابع معتبر اطلاعاتی یکی از مهمترین چالشهای جوامع در قرن 21 است. این پدیده با ترکیبی از همهگیر بودن شبکههای اجتماعی، رسانههای آنلاین معتبر و ویژگیهای پردازش اطلاعات انسانی تقویت میشود. اطلاعات، اطلاعات نادرست و اطلاعات مخرب هرکدام میتوانند با توجه به وضعیت موجود و تفسیر گیرنده، وضعیت خاصی را برای افراد یا سازمان ایجاد کنند. منظور از اطلاعات نامطمئن در این پژوهش، دو مفهوم اطلاعات نادرست و اطلاعات مخرب است.بحث و نتیجهگیری: کارایی اطلاعات، به کیفیت ارتباط و مفید بودن اطلاعات بستگی دارد. در صورتی که شرایط برقراری ارتباط مؤثر و دریافت اطلاعات مفید برای جستجوگران یا کاربران اطلاعات رخ بدهد، منجر به تصمیمگیری درست کاربر در انتخاب اطلاعات کاربردی و موردنیاز وی خواهد شد که به تولید دانش ضمنی و برقراری چرخه دانش کمک به سزایی خواهد کرد