طرح بکارگیری مدیریت داشبورد در تجسم اطلاعات بالینی، مراقبتی و بهداشتی بیماران درنظام سلامت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دانشگاه آزاد

2 دانشیار و عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، وا حد علوم و تحقیقات

10.30473/mrs.2025.74062.1611

چکیده

هدف: هدف پژوهش طرح بکارگیری مدیریت داشبورد در تجسم اطلاعات بالینی، مراقبتی و بهداشتی جهت بهبود کیفیت خدمات به بیماران در نظام سلامت می باشد.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی می باشد و به صورت اکتشافی– آمیخته در دو بخش کیفی و کمی بررسی شده است. از تکنیک فراترکیب و پنل دلفی برای جمع آوری داده ها و برای تحلیل یافته ها از معادلات ساختاری و نرم افزارلیزرل استفاده شده است. جامعه آماری شامل 12 نفر از خبرگان واعضای هیأت علمی سازمان های کلیدی نظام سلامت است که از طریق پرسشنامه به صورت قضاوتی انتخاب شده اند. روایی مقاله صوری – محتوایی و پایایی آن درون موضوعی و براساس تحلیل چهار شاخص ضریب هولستی(865/0)، شاخص پی- اسکات (805/0)، شاخص کاپای کوهن (844/0) وآلفای کرپیندروف (824/0) می باشد.
یافته‌ها: در مرحله کیفی 10 مؤلفه اصلی شناسایی شدندکه عبارتند از: مدیریت تجهیزات، مدیریت منابع مالی، تصویرسازی، مدیریت منابع انسانی، تشخیص، نیازسنجی سازمان، مدیریت زمان، ویژگی‌های داشبورد، شفافیت اطلاعات و بهینه سازی تصمیم گیری. نتیجه سنجش شاخص های هر یک از مولفه ها، درسطح اطمینان 5% و مقدار آماره t-value بزرگتر از 96/1 می‌باشد که نشان دهنده همبستگی معناداریافته ها است.
بحث و نتیجه گیری: این پژوهش با استفاده از اطلاعات منسجم و دسته بندی شده با بکارگیری مدیریت داشبورد می تواند در ارتقاء کیفیت خدمات بالینی، مراقبتی و بهداشتی بیماران وعملکرد و تصمیم گیری کلان در نظام سلامت و همچنین مرجعی برای مطالعات آینده در این حوزه مفید باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A plan to use dashboard management to visualize clinical, care, and health information about patients in the health system

نویسندگان [English]

  • HOURIEH NAJI 1
  • Sedigheh Mohammadesmaeil 2
  • Fatemeh Nooshin fard 2
1 Student at Azad University
2 Associate Professor of Departmen of knowledge and Information Science and Islamic Azad University, Science and Research, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Purpose: The purpose of the research is to present a proposed and practical model of dashboard management in the visualization of clinical, care and health information to improve the quality of services to patients in the health system.
Research Methodology: This research is an applied study and has been investigated in an exploratory-mixed manner in two qualitative and quantitative parts. The meta-synthesis technique and Delphi panel were used to collect data and structural equations and Lisrel software were used to analyze the findings. The statistical population includes 12 experts and faculty members of key organizations in the health system who were selected through a questionnaire. The validity of the article is face-content and its reliability is intra-subject and based on the analysis of four indicators: Holst coefficient (0.865), p-Scott index (0.805), Cohen's kappa index (0.844) and Krappendorff alpha (0.824).
Findings: In the qualitative stage, 10 main components were identified, which are: equipment management, financial resource management, visualization, human resource management, diagnosis, organizational needs assessment, time management, dashboard features, information transparency, and decision-making optimization. The result of measuring the indicators of each component is at a confidence level of 5% and the t-value is greater than 1.96, which indicates a significant correlation of the findings.
Discussion and Conclusion: This study, using coherent and categorized information using dashboard management, can be useful in improving the quality of clinical, care, and health services for patients, and in the performance and macro-decision-making in the health system, as well as a reference for future studies in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dashboard management
  • information visualization
  • service quality
  • health system
  • تاریخ دریافت: 25 اسفند 1403
  • تاریخ بازنگری: 21 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 22 اردیبهشت 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 22 اردیبهشت 1404