بررسی وضعیت هوش هیجانی کتابداران و تاثیرآن بر رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش واسطه‌ای کیفیت زندگی کاری در کتابخانه‌های عمومی مازندران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

2 گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه بابل آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران

10.30473/mrs.2025.75149.1643

چکیده

هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت هوش هیجانی و تاثیرآن بر رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش واسطه‌ای کیفیت زندگی کاری در کتابخانه‌های عمومی مازندران انجام شد.

روش‌ کار پژوهش : از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، پیمایشی – تحلیلی است. جامعه‌ی آماری پژوهش کلیه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان مازندران به تعداد 226 نفر در سال 1403 هستند. برای تعیین حجم نمونه، از روش تخصیص متناسب به حجم استفاده شد. تعداد نمونه با فرمول کوکران 142 نفر برآورد شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، ۳ پرسشنامه‌ی هوش هیجانی شرینگ، رفتار شهروندی سازمانی ارگان و کانوسکی و کیفیت زندگی کاری الیزور و شای بود. روایی و پایایی پرسش‌نامه‌ها با توجه به ضریب آلفای‌کرونباخ به ترتیب872/0، 847/0و 831/0 محاسبه گردید. برای بررسی اطلاعات، از آزمون‌های کلموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی با استفاده از نرم‌افزارهای spss26و Pls استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد وضعیت متغیرهای هوش هیجانی(67/3)، رفتار شهروندی سازمانی(48/3) و کیفیت زندگی کاری(40/3) کتابداران در سطح مطلوبی قرار دارد. بین متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری رابطه مثبت وجود دارد (سطح معناداری برابر با 001/0).
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد هرچقدر افراد سازمان دارای سطح هوش هیجانی بالاتری باشند، نگرش مثبت‌تری نسبت به سازمان خواهند داشت و حس فداکاری و تعهدکاری بیشتری نسبت به سازمان در خود احساس نموده، رفتارهای شهروندی بیشتری در سازمان و -گرایش کمتری به انجام تخلف کاری دارند. در این میان، کیفیت زندگی کاری هم به عنوان تأثیرگذارترین متغیر ایجاد کننده رفتار شهروندی سازمانی تعیین شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the State of Emotional Intelligence and Its Effect on Organizational Citizenship Behavior with Regard to the Mediating Role of Quality of Work Life of Librarians in the Public Libraries of Mazandaran Province

نویسندگان [English]

  • Safiyeh Tahmasebi Limooni 1
  • Zinat Habibi Khaki 2
  • Mitra Ghiasi 2
1 Department of Knowledge and Information Science, Bab. C., Islamic Azad University, Babol, Iran
2 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Bab. C., Islamic Azad University, Babol, Iran
چکیده [English]

Purpose: This study was conducted to investigate the status of emotional intelligence and its effect on organizational citizenship behavior, considering the mediating role of quality of work life in public libraries of Mazandaran Province.

Methodology: This research is applied in terms of its objective and is a survey-analytical study in terms of data collection methods. The statistical population of the study consists of all librarians in the public libraries of Mazandaran Province, numbering 226 individuals in 1403 (Solar Hijri calendar). To determine the sample size, a proportional allocation method was used. The sample size was estimated at 142 individuals according to Cochran’s formula. Data collection tools included three questionnaires: the Schutte Emotional Intelligence Scale, the Organizational Citizenship Behavior scale by Organ and Konovsky, and the Quality of Work Life scale by Elizeur and Shay. The validity and reliability of the questionnaires were calculated based on Cronbach’s alpha coefficients of 0.872, 0.847, and 0.831, respectively. To analyze the data, Kolmogorov-Smirnov tests, Pearson correlation, and linear regression were employed using SPSS 26 and PLS software.
Findings: The findings indicated that the variables of emotional intelligence (3.67), organizational citizenship behavior (3.48), and quality of work life (3.40) among librarians are at a desirable level. A significant positive relationship was found between organizational citizenship behavior, emotional intelligence, and quality of work life (significance level equal to 0.001).
Conclusion: The results showed that the higher the level of emotional intelligence among individuals in the organization, the more positive their attitude towards the organization, leading to a greater sense of dedication and commitment, increased citizenship behaviors, and a reduced tendency towards workplace misconduct. In this context, quality of work life was identified as the most influential variable in fostering organizational citizenship behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional Intelligence
  • Organizational Citizenship Behavior
  • Quality of Work Life
  • Public Library
  • Mazandaran Province