بررسی استفاده از منابع الکترونیکی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی (مطالعه موردی دانشجویان رشته فقه و حقوق دانشگاه پیام نور قم)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

فقه و مبانی حقوق، الاهیات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.30473/mrs.2025.74505.1627

چکیده

هدف: پژوهش‌ حاضر با هدف بررسی استفاده از منابع الکترونیکی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی (مطالعه موردی دانشجویان رشته فقه و حقوق دانشگاه پیام نور قم) می‌ باشد.
روش شناسی: این‌ پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی است‌ و به روش توصیفی و تحلیل انجام گرفت. جامعه‌ آماری شامل‌ 90 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور قم بود که‌ در دانشگاه پیام نور استان قم مشغول به‌ فعالیت‌ بودند. در این‌ پژوهش‌ روش نمونه‌ گیری از نوع نمونه‌ گیری تصادفی‌ و بر اساس فرمول کوکران 70 نفر بدست‌ آمد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ هوش مصنوعی‌ چن‌ و همکاران (٢٠٢٢) و پرسشنامه‌ پیشرفت علمی‌ عبدخدایی‌ (١٣٨٧) بود. روایایی‌ پرسشنامه‌ ها به‌ کمک‌ متخصصین‌ تأیید و پایایی‌ پرسشنامه‌ ها به‌ کمک‌ ضریب‌ آلفا کرونباخ برای پرسشنامه‌ هوش مصنوعی‌ برابر 87/٠ و برای پرسشنامه‌ پیشرفت علمی‌ برابر 91/٠ به‌ دست‌ آمد. تحلیل‌ داده‌ها براساس آزمون‌های ضریب‌ همبستگی‌ پیرسون به‌ کمک‌ نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته‌ها: یافته ها نشان داد مدیریت‌ هوش مصنوعی‌811/0، تصمیم‌ گیری مبتنی‌ بر هوش مصنوعی866/0‌، زیرساخت‌های هوش مصنوعی876/0‌، مهارت‌های هوش مصنوعی‌901/0 و تمایل‌ به‌ هوش مصنوعی902/0‌ بر استفاده از منابع الکترونیکی دانشجویان رشته فقه دانشگاه پیام نور قم در بستر هوش مصنوعی تاثیرگذار می‌ باشد.
بحث و نتیجه‌گیری: این پژوهش با استفاده از اطلاعات منسجم و دسته بندی شده با بکارگیری هوش مصنوعی می تواند در ارتقاء منابع الکترونیکی از نظر زیرساختی و مهارتی دانشجویان رشته فقه دانشگاه پیام نور قم موثر و همچنین مرجعی برای مطالعات آینده در این حوزه مفید باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the use of electronic resources using artificial intelligence (case study of jurisprudence and law students at Payam Noor University of Qom)

نویسنده [English]

  • Reza Mozafari
Jurisprudence and, Foundations of Law Theology, Payam Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective: The present study aims to investigate the use of electronic resources using artificial intelligence (case study of students of jurisprudence and law at Payam Noor University of Qom).
Methodology: This study is an applied research and was conducted using a descriptive and analytical method. The statistical population consisted of 90 students of Payam Noor University of Qom who were working in different departments of the organization. In this study, the sampling method was random sampling and 70 people were obtained based on the Cochran formula. The data collection tool was the Chen et al. Artificial Intelligence Questionnaire (2022) and the Abdkhodaei Academic Progress Questionnaire (2008). The validity of the questionnaires was verified by experts and the reliability of the questionnaires was obtained using Cronbach's alpha coefficient of 0.87 for the Artificial Intelligence Questionnaire and 0.91 for the Academic Progress Questionnaire.
Data analysis was based on Pearson correlation coefficient tests using SPSS software.
Findings: The findings showed that AI management (0.811), AI-based decision-making (0.866), AI infrastructure (0.876), AI skills (0.901), and AI inclination (0.902) had an impact on the use of electronic resources by students of the Fiqh major at Payam Noor University of Qom in the context of AI.
Discussion and Conclusion: This study, using coherent and categorized information and using artificial intelligence, can be effective in improving electronic resources in terms of infrastructure and skills for students in the field of jurisprudence at Payam Noor University of Qom and can also be a useful reference for future studies in this field.
Keywords: Artificial intelligence, academic progress, electronic resources, Jurisprudence and Fundamentals of Law, Payam Noor University, Qom Province.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial intelligence
  • academic progress
  • cyberspace context
  • jurisprudence
  • Payam Noor University. Qom Province
  • تاریخ دریافت: 16 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری: 13 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 14 تیر 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 14 تیر 1404