کتابخانه دانشگاهی
فرزانه قنادی نژاد؛ محمد علی زمانی
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 19-30
چکیده
هدف: بررسی مهارتهای کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز مقایسة مهارتهای کارآفرینی کتابداران این دو دانشگاه است. روششناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعة مورد مطالعه شامل کلیة کتابداران کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: بررسی مهارتهای کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز مقایسة مهارتهای کارآفرینی کتابداران این دو دانشگاه است. روششناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعة مورد مطالعه شامل کلیة کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز هستند که به دلیل محدود بودن جامعة پژوهش، پرسشنامه بین تمامی افراد جامعه توزیع شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای مختلف آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها: در میان مهارتهای کارآفرینی کتابداران جندیشاپور اهواز، توفیقطلبی (3/22) بیشترین و تحمل ابهام (6/18) کمترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. در میان مهارتهای کارآفرینی کتابداران دانشگاه شهید چمران اهواز، خلاقیت (36/20) بیشترین و تحمل ابهام (55/16) کمترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. بررسیها بیانگر آن است که میان مهارت خلاقیت کتابداران کتابخانههای دانشگاه شهید چمران و دانشگاه جندیشاپور اهواز اختلاف معنیداری وجود دارد و در مورد سایر مهارتها اختلاف معنیداری وجود ندارد. میان مهارتهای کارآفرینی کتابداران برحسب ویژگیهای جمعیتشناختی اختلاف معنیداری وجود ندارد. بحث و نتیجه گیری: مهارتهای کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز جز در مهارتهای استقلالطلبی و تحمل ابهام، در سطح مطلوبی قرار دارند.