با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

2 دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

هدف: بررسی مهارت­های کارآفرینی کتابداران کتابخانه­های دانشگاه­های جندی‌شاپور و شهید چمران اهواز مقایسة مهارت­های کارآفرینی کتابداران این دو دانشگاه است.
روش­شناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعة مورد مطالعه شامل کلیة کتابداران کتابخانه­های دانشگاه‌های جندی‌شاپور و شهید چمران اهواز هستند که به دلیل محدود بودن جامعة پژوهش، پرسشنامه بین تمامی افراد جامعه توزیع شد. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه­ای محقق­ساخته است. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های مختلف آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته­ ها: در میان مهارت­های کارآفرینی کتابداران جندی‌شاپور اهواز، توفیق‌طلبی (3/22) بیش‌ترین و تحمل ابهام (6/18) کم­ترین میانگین را به خود اختصاص داده­اند. در میان مهارت­های کارآفرینی کتابداران دانشگاه شهید چمران اهواز، خلاقیت (36/20) بیش‌ترین و تحمل ابهام (55/16) کم­ترین میانگین را به خود اختصاص داده­اند. بررسی­ها بیانگر آن است که میان مهارت خلاقیت کتابداران کتابخانه­های دانشگاه شهید چمران و دانشگاه جندی‌شاپور اهواز اختلاف معنی­داری وجود دارد و در مورد سایر مهارت­ها اختلاف معنی­داری وجود ندارد. میان مهارت­های کارآفرینی کتابداران برحسب ویژگی­های جمعیت‌شناختی اختلاف معنی‌داری وجود ندارد.
بحث و نتیجه ­گیری: مهارت­های کارآفرینی کتابداران کتابخانه­های دانشگاه­های جندی‌شاپور و شهید چمران اهواز ‌جز در مهارت­های استقلال­طلبی و تحمل ابهام، در سطح مطلوبی قرار دارند.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Study of the entrepreneurial skills of University Libraries librarians of Jondi Shapour and Shahid Chamran Ahvaz

نویسندگان [English]

  • Farzaneh Ghanadinezhad 1
  • Mohammad Ali Zamani 2

1 M.A of Department Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran

2 Ph.D Student of Department Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The purpose of this research is the Study of the entrepreneurial skills of University Libraries librarians of Jondi Shapour and Shahid Chamran Ahvaz and comparing the two university librarians entrepreneurial skills.
Methodology: This study was conducted to survey, in terms of purpose and the nature of descriptive and analytical applications. The study population included all University Libraries librarians of Jondi Shapour and Shahid Chamran Ahvaz that due to the limitation of the study, a questionnaire was distributed among all members of society. Data gathered by a researcher-made questionnaire. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistics were used in different ways.
Findings: Among the entrepreneurial skills of University Libraries librarians of Jondi Shapour, achievement (3/22) Maximum tolerance for ambiguity (6/18) to have the lowest mean.: Among the University Libraries librarians of Shahid Chamran Ahvaz entrepreneurial skills, creativity (36/20) Maximum tolerance for ambiguity (55/16) to have the lowest mean. Studies indicate that between creativity skills Shahid Chamran University and Jondi Shapour there is a significant difference and there is no significant difference in the other skills. Among the entrepreneurial skills of librarians in terms of demographic characteristics were not significantly different.
Conclusion: the entrepreneurial skills of University Libraries librarians of Jondi Shapour and Shahid Chamran except in the skills of independence and ambiguity tolerance, are desirable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • entrepreneurial skills
  • librarians
  • Jondi Shapour University
آرشید، جعفر (1367). بررسی رابطه بین موقعیت شغلی معلمان و مرکز کنترل. پایان­نامة کارشناسی ارشد. دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه تهران.
اباذری، محمدرضا؛ باب‌الحوائجی، فهیمه؛ نوشین فرد، فاطمه و اباذری، زهرا (1393). ویژگی‌های انگیزشی (روان‌شناختی) کارآفرینی کتابداران کتابخانه‌های پزشکی با تأکید بر مکتب انسانی، مطالعه موردی: واحدهای پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی. مدیریت اطلاعات سلامت،11(3)، 326-333.
احمدپورداریانی، محمود. (1380). کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها. تهران: شرکت نشر پردیس.
اوانز، ادوارد؛ لیزل وارد، پاتریشیا و روگاس، بندیک (1388). مبانی مدیریت برای متخصصان اطلاع­رسانی. ترجمة مینو واعظ­زاده و همکاران. تهران: سازمان اسناد و کتابخانة ملی جمهوری اسلامی ایران.
بدری، احسان (1384). بررسی قابلیت­های کارآفرینی دانشجویان دانشگاه اصفهان. پایان­نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
پرداخت­چی، محمدحسین؛ حیدری، محمود و شفی­زاده، حمید. (1388). اثربخشی مدیریت بر توسعه و تقویت کارآفرینی. مجلة چشم­انداز مدیریت کسب‌وکار. 26، 71-100.
خسروی، عبدالرسول (1384). تقویت کارآفرینی و ایده‌های خلاقانه برای کتابداران. دسترسی در: http://khosraviar.blogfa.com/post-6.aspx
خشنودی­فر، زهرا؛ ارتیاعی، فاطمه؛ جعفری، مجید (1390). بررسی ویژگی‌های کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی سراوان. پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی، 4 (4)، 72-83.
رستگار هروی، زهرا (1388). سنجش ویژگی­های کارآفرینی کتابداران و اطلاع­رسانان شاغل در کتابخانه­های دولتی شهر تهران. پایان­نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران.
رئیسی، پوران؛ نصیری­پور، امیراشکان؛ رستمی، لیلا و خالصی، نادر (1387). رابطه ویژگی­های شخصیَتی مدیران با کارآفرینی در سازمان‌های بهداشتی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز. فصلنامة مدیریت سلامت. ۱۱ (۳۳)، ۵۷-۶۲
زالی، محمدرضا؛ مدهوشی، مهرداد و کردنائیج، اسدالله (1386). ارزیابی مشخصه­های کارآفرینی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه مازندران). فصلنامة مدرس علوم انسانی، 55(3)، 81-113.
زوارقی، رسول (1391). بررسی نقش و جایگاه کتابخانه‌های عمومی در توسعة فرهنگ کارآفرینی. کتاب ماه (کلیات). 15 (6)، 94-101.
عزیزی، محمد (1382). بررسی زمینه‌های بروز و پرورش کارآفرینی در دانشجویان سال آخر کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی. پایان­نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
محمدی، امین و مرجانی، عباس (1393). بررسی قابلیت‌های کارآفرینی کتابداران (مطالعة موردی: کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی). پژوهش­نامة کتابداری و اطلاع­رسانی، 4 (1)، 153-168.
مکی آل آقا، بدیع­الزمان (1386). نقش دانشگاه در توسعة کارآفرینی. اندیشه­های تازه در علوم تربیتی. 2 (4)، 115-127.
منصوری نژاد، عبدالحکیم؛ نقشینه، نادر و احمدپور داریانی، محمود (1391). بررسی ویژگی­های شخصیتی کارآفرینی دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع­رسانی دانشگاه تهران. تحقیقات اطلاع­رسانی و کتابخانه­های عمومی، 18 (3)، 449-468.
مهدوی، محمدحسین و آذری، زهرا (1385). ایجاد اشتغال توسط مدیران امور خارجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان­های تابعة آن. مجلة مدیریت و فرایند توسعه. 20 (66)، 13-27.
نعمتی، محمدعلی (1392). بررسی ویژگی­های شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه­های دولتی تهران. فصلنامة نوآوری و ارزش‌آفرینی. 1 (3)، 47-64.
نوروزی، محمدرضا (1388). موانع کارآفرینی دانشگاهی و اقدامات راهبردی برای تقویت کارآفرینی دانشجویان. کار و جامعه. 111، 10-17.
واحدی، مرجان؛ مرادنژادی، همایون؛ شریف‌زاده، ابوالقاسم و شریفی، مهرنوش (1388). بررسی ویژگی­های کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام. مجلة تحقیقات اقتصاد و توسعة کشاورزی ایران، 2(2)، 93-101.
هزار جریبی، جعفر (1382). بررسی میزان کارآفرینی دانش­آموختگان علوم انسانی در عرصة نشریات فرهنگی و اجتماعی شهر تهران. پایان­نامة دکتری، دانشگاه اصفهان.
یارایی، علیرضا (1383). بررسی برخی روحیات کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه شیراز. پایان­نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.
 
Ahmed, S. U. (1985). Risk-taking Personality, Focus on Control and Entrepreneurship. Personal and Individual Differenc, 6, 781-782.
 Allison, Melody M. (2007). Women's health: ibrarian as social entrepreneur. Library Trends, 56 (2), 443-448.
Carland, J. W., Boulton, W. R. & Carland, J. C. (1984). Differentiating Entrepreneurs from small Business Owners: A Conceptualization. Academy of management Review, 9, 354-359.
Cools, E. & Broeck, H. V. (2008). The Hunt for the heffalump continues: can trait and cognitive characteristic predict entrepreneurial orientation, Journal of Small Business Strategy, 18(2), 23-41.
Druker, P. (1985). The Discipline of Innovation. Harvard Business Review, May- June, 67- 72.
Furnham, A. & Bachtiar, V. (2008). Personality and intelligence as predictors of creativity. Personality and Individual Differences, 45(7), 613-617.
Gurol, Y. & Atsan, N. (2006). Entrepreneurial characteristics amongst university students some insights          for entrepreneurship education and training in Turkey. Education & Training, 48(1), 25-38.
Giesecke, J. & McNeil, B. (2010). Fundamentals of Library Supervision. Second edition. Chicago: ALA.
Howard, S. (2004). Developing Entrepreneurial Potential in Youth: The Effects of Entrepreneurial Education and Venture Creation. University of South Florida Repot, 3-17.
Kruzic, D. & Pavic, I. (2010). Students’ Entrepreneurial Characteristics: Empirical Evidence from Croatia. The Business Review, Cambridge, 14(2), 216-221.
Low, P. & Hung, J. (2008). Factors influencing Hong KongCPAs’ entrepreneurship in theaccounting          profession. Journal of Human Resource Costing &Accounting, 13(1), 29-45.
Postigo, S. (2002). Entrepreneurship Education in Argentina: The Case of Sananders University. In Proceedings of the Conference Entitled.
Rissal, R. (1992). A Study of the Characteristics of Entrepreneurs in Indonesia; EDD Dissertation. U.S.A. George Washington University.
Schein, E. H. (1994). Entrepreneurs: What They’re Really Like”. Vocational Education Journal, 64(80), 42-4.