مدیریت دانش
علی بیرانوند؛ علی اکبر خاصه
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 51-68
چکیده
هدف: امروزه وبسایت کتابخانههای دیجیتال بهمنزله پل ارتباطی جدیدی بین کتابخانهها و استفادهکنندگان عمل میکنند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت ساختاری و محتوایی وبسایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور و تعیین مزایا و معایب آن در مقایسه با کتابخانه دیجیتالِ دانشگاههای برتر ایران انجام شد. روششناسی: روش پژوهش از نوع ...
بیشتر
هدف: امروزه وبسایت کتابخانههای دیجیتال بهمنزله پل ارتباطی جدیدی بین کتابخانهها و استفادهکنندگان عمل میکنند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت ساختاری و محتوایی وبسایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور و تعیین مزایا و معایب آن در مقایسه با کتابخانه دیجیتالِ دانشگاههای برتر ایران انجام شد. روششناسی: روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا میباشد. ابزار گردآوری دادهها یک سیاهه وارسی محقق ساخته است که حاوی ویژگیهای ساختاری و محتوایی موجود در کتابخانههای دیجیتال است. این سیاهه وارسی براساس مطالعۀ متون و نظرخواهی از متخصصان طراحی شد. جامعة آماری شامل وبسایت کتابخانههای دیجیتال دانشگاههای جامع ایران میباشد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر شمول ویژگیهای ساختاری و محتوایی، کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه پیام نور از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست؛ بهطوری که مجموعاً 32 امتیاز را به خود اختصاص دهد و در رتبه یازدهم لیست قرار گرفته است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش به نظر میرسد در طراحی رابط کاربر کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور بهاندازۀ کافی به قابلیتها و نیازهای کاربران و همچنین اصول اولیه در طراحی رابط کاربر توجه نشده است. نکتۀ پایانی اینکه، براساس نتایج این پژوهش، لزوم بازطراحی رابط کاربر کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه پیام نور محسوس میباشد.
علی بیرانوند؛ علی اکبر خاصه
دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1395، ، صفحه 37-48
چکیده
هدف: با استفاده از تحلیل مآخذ استنادی با تأکید بر سال انتشار این مآخذ میتوان اهمیت آثار پیشین را برشمرد و خاستگاههای تاریخی یک حوزۀ پژوهشی را آشکار نمود. در این پژوهش، بر آنیم تا با روش جدیدی به نام طیف سنجی سال انتشار مآخذ، مهمترین آثار تاریخی در حوزه وب معنایی را مشخص نماییم. روششناسی: دادههای اولیه این پژوهش، که با استفاده ...
بیشتر
هدف: با استفاده از تحلیل مآخذ استنادی با تأکید بر سال انتشار این مآخذ میتوان اهمیت آثار پیشین را برشمرد و خاستگاههای تاریخی یک حوزۀ پژوهشی را آشکار نمود. در این پژوهش، بر آنیم تا با روش جدیدی به نام طیف سنجی سال انتشار مآخذ، مهمترین آثار تاریخی در حوزه وب معنایی را مشخص نماییم. روششناسی: دادههای اولیه این پژوهش، که با استفاده از روش علمسنجی و برای بررسی ریشههای تاریخی حوزه وبمعنایی انجام شده است، از پایگاه وباوساینس استخراج گشتهاند. استفاده از یک راهبرد جستجوی جامع که در محدودۀ زمانی 2000 تا 2015 انجام شد منجر به بازیابی تعداد 4831 رکورد گردید. سپس دادههای اصلاح شده با استفاده از برنامه نرم افزاری مختصآرپیوایاس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: توزیع تعداد مآخذ موجود در رکوردهای حوزۀ وبمعنایی بر اساس سال انتشار آنها نشان میدهد که در قرن بیستم حوزه وب معنایی شاهد شش جهش مهم بوده است که به ترتیب در سالهای 1962، 1965، 1975، 1979، 1983، و 1995 روی داده است. نتیجهگیری: به طور کلی و با توجه به یافتههای این پژوهش به نظر میرسد که حوزه وبمعنایی تحت تأثیر آثاری از مباحث مختلف از جمله زبانشناسی، بازنمون دانش، و هوش مصنوعی بوده است.