نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مربی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
هدف: امروزه وبسایت کتابخانههای دیجیتال بهمنزله پل ارتباطی جدیدی بین کتابخانهها و استفادهکنندگان عمل میکنند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت ساختاری و محتوایی وبسایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور و تعیین مزایا و معایب آن در مقایسه با کتابخانه دیجیتالِ دانشگاههای برتر ایران انجام شد.
روششناسی: روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا میباشد. ابزار گردآوری دادهها یک سیاهه وارسی محقق ساخته است که حاوی ویژگیهای ساختاری و محتوایی موجود در کتابخانههای دیجیتال است. این سیاهه وارسی براساس مطالعۀ متون و نظرخواهی از متخصصان طراحی شد. جامعة آماری شامل وبسایت کتابخانههای دیجیتال دانشگاههای جامع ایران میباشد.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر شمول ویژگیهای ساختاری و محتوایی، کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه پیام نور از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست؛ بهطوری که مجموعاً 32 امتیاز را به خود اختصاص دهد و در رتبه یازدهم لیست قرار گرفته است.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش به نظر میرسد در طراحی رابط کاربر کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور بهاندازۀ کافی به قابلیتها و نیازهای کاربران و همچنین اصول اولیه در طراحی رابط کاربر توجه نشده است. نکتۀ پایانی اینکه، براساس نتایج این پژوهش، لزوم بازطراحی رابط کاربر کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه پیام نور محسوس میباشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Content and Structural Analysis of Payame Noor University’s Digital Library and its Comparison with Digital Libraries of Iranian Universities
نویسندگان [English]
- Ali Biranvand 1
- Ali Akbar Khasseh 2
1 Instructor of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: Nowadays, the digital libraries’ web sites act as new communication bridge between libraries and users. This study aimed to assess the structure and content of the Payame Noor University’s digital library website and determine its strengths and weaknesses in comparison with the digital libraries of the top universities in Iran.
Methodology: The research method is content analysis. Data gathering tool is a researcher-made checklist that contains structural and content features available in digital libraries. It was developed through studying texts and seeking experts’ viewpoint. The study population includes digital library websites of top universities in Iran. Bibliometric methodology and social network analysis are used as the research methods. The research population comprises 11202 records in the field of Rural Geography during 1980-2015, which have been retrieved from Web of Science.
Findings: Results showed that based on structural and content features, the digital library of Payame Noor University is not in a relatively good situation; it allocated a total of 32 points in comparison with other universities’ digital libraries is located at a low rank.
Conclusions: According to the findings of this study, it seems that the designers of Payame Noor University’s digital library have not sufficiently paid attention to the capabilities and needs of users as well as the basic principles of user interface design. Finally, the need to redesign the user interface of Pyame Noor University’s digital library is obvious.
کلیدواژهها [English]
- Digital library
- Web site
- Content elements
- Structural elements
- Payame Noor University
نوشین فرد، فاطمه؛ و نیکزاد، مهسا (1388). بررسی ویژگیهای ساختاری و محتوایی وبسایتهای کتابخانههای دانشگاههای آزاد اسلامی ایران. مجموعه مقالات همایش وبسایت کتابخانههای دانشگاهی. تهران: نشر کتابدار.