منابع اطلاعاتی دیجیتالی
ثنـــــا صفـــری
چکیده
هدف: بررسی سبکهای تفکر کارکنان نهادهای کتابخانههای عمومی ایران در ارتباط با ویژگیهای کارآفرینی بوده است. روششناسی: از نظر هدف کاربردی و از منظر روشهای گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بوده است و حجم نمونه آماری 200 نفر که به روش سرشماری کامل انتخاب شدهاند. ابزار گرداوری دادهها دو پرسشنامة شیوههای تفکر استرنبرگ ...
بیشتر
هدف: بررسی سبکهای تفکر کارکنان نهادهای کتابخانههای عمومی ایران در ارتباط با ویژگیهای کارآفرینی بوده است. روششناسی: از نظر هدف کاربردی و از منظر روشهای گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بوده است و حجم نمونه آماری 200 نفر که به روش سرشماری کامل انتخاب شدهاند. ابزار گرداوری دادهها دو پرسشنامة شیوههای تفکر استرنبرگ - واگنر و ویژگیهای کارآفرینی بوده است. جهت بررسی روایی ابزار با توجه به تعداد مؤلفهها و حجم نمونه، علاوهبر تحلیل محتوا، از تحلیل عاملی تأییدی و با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد که بررسی شاخصهای برازش نشان داد که ابزار پژوهش از روایی سازه برخوردار بوده است. یافتهها: دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که شیوه تفکر غالب در میان کارکنان، تفکر بروننگر است. همچنین تمام سبکهای تفکر جز سبک درونگرا ارتباط مثبتی با ویژگیهای کارآفرینی کارکنان داشتهاند. بحث و نتیجهگیری: نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که از میان سبکهای تفکر، 6/31 درصد تغییرات مؤلفه خلاقیت توسط سبکهای تفکر آزاداندیش، قضایی و قانونی تبیین میشود. همچنین 6/24 درصد تغییرات مؤلفه کنترل درونی توسط سبکهای تفکر قضایی و برونگرا، 38% تغییرات مؤلفه توفیقطلبی توسط سبک تفکر آزاداندیش و قضایی، 6/18% تغییرات مؤلفه استقلالطلبی به سبک تفکر درونگرا پیشبینی میشود و 2/21% از تغییرات مؤلفه تحمل ابهام در سطح 99 صدم معنیدار بوده و ضریب محاسبه بتا 460% بوده است.
مدیریت دانش دیجیتالی
ثنـــــا صفـــری
چکیده
هدف : پژوهش حاضر با هدف تبیین آثار پیاده سازی مدیریت دانش بر بهسازی سازمانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام شدهاست. روش شناسی : روش پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نظر روش های جمع آوری داده ها توصیفی پیمایشی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ...
بیشتر
هدف : پژوهش حاضر با هدف تبیین آثار پیاده سازی مدیریت دانش بر بهسازی سازمانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام شدهاست. روش شناسی : روش پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نظر روش های جمع آوری داده ها توصیفی پیمایشی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (340) نفربوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با اختصاص متناسب، 181 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه های محقق ساخته مدیریت دانش با پایایی(86/0=α) و بهسازی سازمانی با پایایی(96/0=α) استفاده شد.بررسی روایی ابزار علاوه بر تحلیل محتوا، از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد که بررسی شاخصهای برازش ، روایی سازه را مورد تأیید قرارداد. یافته ها : نتایج نشان داد وضعیت مدیریت دانش و بهسازی سازمانی بالاتر از حد متوسط بوده است و بین تمامی مولفه های مدیریت دانش و نمره کل مدیریت دانش همبستگی وجود دارد . نتایج : مولفه های سه گانه بهسازی سازمانی ( تغییر برنامه ریزی شده ، توسعه مداوم شغلی و یادگیری گروهی) با یکدیگر ارتباط معنی داری دارند. مدیریت دانش کارکنان(67/0r=) بر بهسازی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری(p