با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف : پژوهش حاضر با هدف تبیین آثار پیاده سازی مدیریت دانش بر بهسازی سازمانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام شده‌‌است.
روش شناسی : روش پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نظر روش های جمع آوری داده ها توصیفی پیمایشی و روش تحلیل از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (340) نفربوده که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با اختصاص متناسب، 181 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌ های محقق ساخته مدیریت دانش با پایایی(86/0=α) و بهسازی سازمانی با پایایی(96/0=α) استفاده شد.بررسی روایی ابزار علاوه بر تحلیل محتوا، از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد که بررسی شاخص‌های برازش ، روایی سازه را مورد تأیید قرارداد.
یافته ها : نتایج نشان داد وضعیت مدیریت دانش و بهسازی سازمانی بالاتر از حد متوسط بوده است و بین تمامی مولفه های مدیریت دانش و نمره کل مدیریت دانش همبستگی وجود دارد .
نتایج : مولفه های سه گانه بهسازی سازمانی ( تغییر برنامه ریزی شده ، توسعه مداوم شغلی و یادگیری گروهی) با یکدیگر ارتباط معنی داری دارند. مدیریت دانش کارکنان(67/0r=) بر بهسازی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری(p

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying Effects of Implementation knowledge management on organizational development in National library Archives of I.R Iran

نویسنده [English]

  • sana safari

Assistant Professor, Department of Higher Education Management, , Payame Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Purpose: This study aimed to explain a Effects of Implementation knowledge management on organizational development in National library Archives of I.R Iran.
Methodology: The research method was applied in terms of purpose and in terms of data collection methods was descriptive survey and the analysis method was structural equation modeling (SEM). The statistical population includes 340 individuals and the statistical sample, as determined through Cochran’s formula, is 181 individuals. The return rate of questionnaire form is 94 percent. A researcher-made knowledge management questionnaire with reliability (α = 0.86) and a researcher-made organizational improvement questionnaire with reliability (α = 0.96) were used to collect data, In order to evaluate the validity of the instruments according to the number of components and sample size, in addition to content analysis, confirmatory factor analysis and LISREL software were used to evaluate the fit indices confirmed the factor analysis. Therefore, it can be said that the research tool had structural validity.
Results: Through analysis of hypotheses at two descriptive and inferential levels, showed knowledge management and organizational development items in National library Archives of I.R.ran were more than average.The components of KM & OD had correlation with each other . The three components of knowledge management have a positive and significant relationship with the three components of organizational improvement (planned change, continuous job development and group learning). Employee knowledge management (r = 0.67) had a positive and significant effect on organizational improvement (p

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Knowledge management"
  • "organizational development"
  • "knowledge production"
  • knowledge sharing"
  • " knowledge Application"
ارباب سرنجی، مهدی (1388). رابطه آموزش و بهسازی کارکنان و بهره‌وری نیروی انسانی در مجتمع فولاد کویر کاشان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور شیراز.
 دعایی، حمید؛ فراحی، محمدمهدی و همایونی، محمدحسین (1388). نقش بالنده سازی کارکنان در بهبود اعتماد متقابل آنان به مدیران. مدیریت تحول (پژوهش‌نامه مدیریت)، 1(1)، 14-27
صفری، ثنــا (1391). نقش توسعه اعضای هیئت‌علمی در ارتقای مطالعات میان‌رشته‌ای. مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، 4(4)، 35-51.
طبرسا، غلامعلی و اورمزدی، نوشین (1387). تبیین و سنجش عوامل زمینه‌ای برای استقرار مدیریت دانش مطالعه موردی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران منطقه تهران. پیام مدیریت، 26، 39-69
فتح‌اللهی، بنفشه؛ افشار زنجانی، ابراهیم و نوذری، دامون (2010). آیا دانشگاه اصفهان برای پیاده‌سازی مدیریت دانش آماده است؟ فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و اطلاع‌رسانی، 21)3-(6-20.
مرزبان، زهرا (1388) بررسیضرورتتأسیسمرکزبهسازیاعضایهیئت‌علمیدردانشگاهشهیدبهشتی) منابع انسانی، تجهیزات، برنامه‌ها(، پایان‌نامه برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
منسوب بصیری، محمود؛ حاجی احمدی، فاطمه و باباجانی ولوکلا، حوری (1395). نقش آموزش و بهسازی منابع انسانی بر بهره‌وری نیروی انسانی. اولین کنفرانس ملی اقتصاد، مدیریت و حسابداری. تهران.
نیسی، عبدالحسین و رنگباری، محمود (1388): بررسی عوامل مؤثر در استقرار موفقیت‌آمیز مدیریت دانش. چشم‌انداز مدیریت، 33، 125-142
یادگارزاده، غلامرضا؛ بهرامی، آرش و پرند، کوروش (1387). حضور دانشگاه‌های ایران در جامعه اطلاعاتی. تدبیر، 181، 44-48.
Abdullah, R., Selamat, M. H., Jaafar, A., Abdullah, S. & Sura, S. (2008). An Emprical Study of Knowledge Management System Implementation in Public Higher Learning Institution. IJCSNS International Journal of Computer Science and NetworkSecurity, 8(1), 281-290.
Arbab Saranji, M (2009). Relationship between staff training and improvement and manpower productivity in Kashan Kavir Steel Complex. Master Thesis in Public Management, Payame Noor University, Shiraz. (inPersian)
Blaguaé, N., Düren, P., & Saarti, J. (2016). Comparing the knowledge management practices in selected European higher education libraries. Library Management, 37(4/5), 182-194.
Balogun, O,. Hawisa, H., & Tannock, J. (2004). knowledge management for manufacturing: the product and process database. journal of manufacturing technology management, 15(3).
Cantner, F. Joel, M., & Schmidt, F. (2009). The use of knowledge management by German innovators. Journal of Knowledge Management, 13(4), 187-203.
Cooper, R. (2004). E-learning in the World; London: Falmer.
Deci, E., & Ryan, R. (2000). The “what” and “why” of the goal pursuits. Psychological Inquiry, 11(4), 212-219.
Doaei, H., Farahi, M. M. & Homayouni, M. H. (2009). The role of employee development in improving their mutual trust in managers. Transformation Management Research Journal (Management Research Journal, 1 (1),14-27. (inPersian)
Fathollahi, B., Afshar zanjani, E., & Nozari, D. (2015). Is the University of Isfahan Ready for Implementing Knowledge Management?. Faslname-National Library, 21(3), 6-20. (inPersian(
 
Glaser, B. (2003). The grounded theory perspective II: descriptions re modeling of grounded theory, millvaley, CA: Methodology, sociology press.
Safari. s (2018(.The Role of Faculty Development on Social Capital In Distance Education Context (Case: Payame Noor University). Quarterly Journal of Iranian Distance Education (IDEJ), 1(2), 81-94.
Koloniari, M. & Fassoulis, K. (2016). Knowledge Management Perceptions in Academic Libraries. The Journal of Academic Librarianship, 1-8.
Lawler. P. & King, K. (2000). Refocusing Faculty Development: The View from an Adult Learning Perspective. Adult Education Research Conference. Conference Proceedings,Vancouver, BC, Canada,
Lewin, l. (2009) Developing and Maintaining Trust in Work Relationships, In R.M. Kramer & T.M. Tyler (Eds.), Trust in Organizations: Frontiers of Theory and Research: Thousand Oaks, C.A: Sage. 114-139.
Mansoub basiri, M., Haji Ahmadi, F.,  & Babajani Volukla. H. (2015). The role of human resource training and improvement on human resource productivity. First National Conference on Economics, Management and Accounting. Tehran. (inPersian)
arzban, Z. (2009) The need to establish a faculty improvement center at Shahid Beheshti University (human resources, equipment, programs), thesis for a master's degree, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University. (inPersian)
 
Matthew, Maich.N., Mines, Carrie., Brown, Barbara. (2007)Evolving as nurse education in problem-based learning through a community of faculty development. Journal of Professional Nursing, 23(2), 75-82.
McGriff, S. J. (2016) Leadership in Higher Education;Instructional designers in faculty development programs. Presented at National Convention of association for Educational communications and Technology, 1(2), 306-314.
Mills, A. M. & Smith, T. A. (2011). Knowledge management and organizational performance: A decomposed vie. Journal of Knowledge Management, 15(1), 56-171.
Mohammadi Fateh, A., Sobhani, M. S. & Mohamadi, D. (2008). Knowledge Management. Tehran: Payam poya. (inPersian)
 
Nisi, A. & Rangbari, M. (2009), A study of effective factors in the successful establishment of knowledge management. Management Perspective. 33, 125-142. (inPersian(
 
Proust. G.,  Robb. S., & Romhardt, K. (2006). Knowledge management. Hosseinikhah. Ali (translator). Tehran. Yastron.
Rowley, J. (2000). Is Higher education ready for knowledge Management .International Journal of Educational Management, 14(7), 325-333.
Safari, Sana (1391). The role of faculty development in promoting interdisciplinary studies. Interdisciplinary studies in the humanities, 4 (4), 35-51. (inPersian(
 
Safari, S. (1391). The role of faculty development in promoting interdisciplinary studies. Interdisciplinary Studies in Humanities, (4), 35-51. (inPersian).
Tabarsa, G., & Ormazdi, N. (2008). Explaining and assessing the underlying factors for establishing knowledge management: a case study of the National Iranian Petroleum Products Distribution Company, Tehran region. Message from management. 26, 39-69. (inPersian(

Yadegarzadeh, G., Bahrami, A., & Parand, K. (2007) .The presence of Iranian universities in information community. Tadbir, 181, 44-48. (inPersian)