فناوری اطلاعات
مینا قاسمی الوری؛ ندا عباسی دشتکی
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 75-96
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه عملکرد ابزار پیشنهاددهنده در موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- اکتشافی است. جامعة آماری آن کلیه موتورهای جستجوی دارای ابزار پیشنهاددهنده است که از این میان پنج موتور جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر براساس محبوبیت و کاربرپسند ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه عملکرد ابزار پیشنهاددهنده در موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- اکتشافی است. جامعة آماری آن کلیه موتورهای جستجوی دارای ابزار پیشنهاددهنده است که از این میان پنج موتور جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر براساس محبوبیت و کاربرپسند بودن، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در راستای هدف پژوهش، گردآوری دادهها با استفاده از سیاهه وارسی محقق ساخته که درمجموع شامل 10 سؤال و 10 کلیدواژه، براساس سرعنوانهای موضوعی فارسی انتخاب و مورد جستجو قرار گرفتند. بر این اساس در گام نخست گردآوری دادهها، موارد پیشنهاد شده توسط موتورهای جستجو برای این 20 نمونه پرسوجو مورد جستجو قرار گرفتند و میزان مرتبط بودن 10 نتیجة اول هرکدام از این موارد پیشنهاد شده بررسی شد و نهایتاً براساس مرتبط بودن این نتایج به مقایسه عملکرد پنج موتور جستجوی نمونه از نظر مرتبط بودن موارد پیشنهاد شده توسط آنها با نمونههای پرسوجو پرداخته شد. یافته ها: یافتههای پژوهش گویای آن است که موتورجستجوی گوگل از نظر عملکرد ابزارهای پیشنهاددهنده در ارائه اطلاعات مرتبط با پرسش کاربر در قالب سؤالات و کلیدواژههای موجود در چک لیست وضعیت مطلوبتری نسبت به چهار موتورجستجوی یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر دارد. همچنین با اندازهگیری میزان دقت اطلاعات بازیابی شده در این پنج موتور جستجو و محاسبه میانگین آن، گوگل با 55.68، یاهو با 48.92، وب کراولر با 46.90، اسک با 40.17 و بینگ با 32.62 امتیاز، از لحاظ دقت اطلاعات بازیابی شده رتبهبندی شدند. بحث و نتیجهگیری: بهطور کلی با توجه به یافتههای حاصل شده، ابزارهای پیشنهاددهنده در موتور جستجوی گوگل عملکرد بهتری دارند و با حدس زدن تفکر کاربر، اطلاعاتی مرتبط با پرسش کاربر پیشنهاد میدهد.