نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2 کارشتاسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه عملکرد ابزار پیشنهاددهنده در موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر انجام شده است.
روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- اکتشافی است. جامعة آماری آن کلیه موتورهای جستجوی دارای ابزار پیشنهاددهنده است که از این میان پنج موتور جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر براساس محبوبیت و کاربرپسند بودن، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در راستای هدف پژوهش، گردآوری دادهها با استفاده از سیاهه وارسی محقق ساخته که درمجموع شامل 10 سؤال و 10 کلیدواژه، براساس سرعنوانهای موضوعی فارسی انتخاب و مورد جستجو قرار گرفتند. بر این اساس در گام نخست گردآوری دادهها، موارد پیشنهاد شده توسط موتورهای جستجو برای این 20 نمونه پرسوجو مورد جستجو قرار گرفتند و میزان مرتبط بودن 10 نتیجة اول هرکدام از این موارد پیشنهاد شده بررسی شد و نهایتاً براساس مرتبط بودن این نتایج به مقایسه عملکرد پنج موتور جستجوی نمونه از نظر مرتبط بودن موارد پیشنهاد شده توسط آنها با نمونههای پرسوجو پرداخته شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش گویای آن است که موتورجستجوی گوگل از نظر عملکرد ابزارهای پیشنهاددهنده در ارائه اطلاعات مرتبط با پرسش کاربر در قالب سؤالات و کلیدواژههای موجود در چک لیست وضعیت مطلوبتری نسبت به چهار موتورجستجوی یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر دارد. همچنین با اندازهگیری میزان دقت اطلاعات بازیابی شده در این پنج موتور جستجو و محاسبه میانگین آن، گوگل با 55.68، یاهو با 48.92، وب کراولر با 46.90، اسک با 40.17 و بینگ با 32.62 امتیاز، از لحاظ دقت اطلاعات بازیابی شده رتبهبندی شدند.
بحث و نتیجهگیری: بهطور کلی با توجه به یافتههای حاصل شده، ابزارهای پیشنهاددهنده در موتور جستجوی گوگل عملکرد بهتری دارند و با حدس زدن تفکر کاربر، اطلاعاتی مرتبط با پرسش کاربر پیشنهاد میدهد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Compare the performance of the suggestion tool in Google, Yahoo and Bing search engines
نویسندگان [English]
- mina ghasemi alvari 1
- neda abbasi dashtaki 2
1 M. A of Department Knowledge and Information Science, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
2 Masters of Knowledge and Information Science University of Isfahan
چکیده [English]
purpose: The purpose of this study was to compare the performance of the tool suggestion by Google, Yahoo, Bing, Ask and Web crawler search engines.
Methodology: The method of this research is descriptive-exploratory. The population composed of all is search engines with suggestion tools, including five search engines (Google, Yahoo, Bing, Ask and Web crawler), based on popularity and user-friendliness. In order to achieve the research purpose, Data collection tools were designed checklists, which totally included 10 questions and 10 keywords, were selected based on the subject headings of the Persian language. Accordingly, in the first step of data collection, the search engines proposed for these 20 sample queries were searched for and the relevance of the 10 first results of each of the proposed cases was examined. and finally, based on relevance. These results compared the performance of five sample search engines in terms of the relevance of the proposed items by query samples.
Findings: The research findings indicate that the Google search engine has a better position than Yahoo's, Bing's, Ask's and Web crawler's search engines in terms of the performance of the suggestion tools in providing information related to the user's query in the form of questions and keywords in the checklist. Also, by measuring the precision of the data retrieved in these three search engines and calculating its average, Google ranked 55.68, Yahoo with 48.92, Web crawler with 46.90, Ask with 40.17 and Bing 32.62 points, in terms of the precision of the data retrieved.
Conclusions: In general, according to the findings, suggestion tools perform better in Google's search engine and, by guessing user thinking, suggests information related to the user's query.
کلیدواژهها [English]
- Search
- Retrieval Information
- Search Engines
- Suggestion Tools
- performance