مدیریت دانش
مریم سلامی؛ امید علی پور؛ جمال حقیرالسادات
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 85-96
چکیده
هدف: هدف این مطالعه تحلیل پژوهشهای بینالمللی مدیریت دانش در کتابخانهها است که از سال 1995 تا پایان می 2018 منتشر شدهاند. روششناسی: مقالات با جستجوی نظاممند (تحلیل محتوا) در بانک اطلاعاتی اسکوپوس انجام گرفته و 54 مقاله بهعنوان جامعة نهایی این پژوهش انتخاب شدند. سپس هدف، جوامع، روش و ابزار، یافتهها و پیشنهاد برای پژوهشهای ...
بیشتر
هدف: هدف این مطالعه تحلیل پژوهشهای بینالمللی مدیریت دانش در کتابخانهها است که از سال 1995 تا پایان می 2018 منتشر شدهاند. روششناسی: مقالات با جستجوی نظاممند (تحلیل محتوا) در بانک اطلاعاتی اسکوپوس انجام گرفته و 54 مقاله بهعنوان جامعة نهایی این پژوهش انتخاب شدند. سپس هدف، جوامع، روش و ابزار، یافتهها و پیشنهاد برای پژوهشهای بیشتر مقالات بررسی شد. یافتهها: هدف بیشتر مقالات بررسی دیدگاه کتابداران دربارة مدیریت دانش است (%92/25). بیشتر پژوهشهای مدیریت دانش بر روی کتابداران انجام شده است (%17/74). از مجموع پژوهشهای صورت گرفته، 37 پژوهش (%51/68) به روش کمی و فقط 9 پژوهش (%66/16) به روش ترکیبی (کمی و کیفی) صورت گرفتهاند. از میان ابزارهای بکار گرفته شده، پرسشنامة بسته پاسخ با 28 مورد در رتبة اول قرار دارد (%85/51). ارتباط مثبت بین مدیریت دانش و خلاقیت و نوآوری و تأثیر فرهنگ و ابعاد سازمانی بر مدیریت دانش دارای بیشترین فراوانی در بخش یافتههای مقالات بودند. بیشتر پیشنهادها نیز مربوط به لزوم برنامههای آموزشی مدون برای کتابداران و دانشجویان کتابداری در مدیریت دانش و انجام مطالعات بینالمللی بهمنظور کشف تفاوتهای مدیریت دانش در محیطهای مختلف است. نتایج حاکی از بهروز بودن، تنوع و گستردگی مؤلفههای مورد بررسی در این پژوهش است. بحث و نتیجهگیری: تنوع در جامعه، روش و ابزار پژوهش کمتر مشاهده میشود. بیشتر پژوهشها مبتنیبر جامعه کتابداران و با روش کمی و ابزار پرسشنامه انجام شده است. پیشنهاد میشود مقالات ملزم به ارائه یک یا چند پیشنهاد برای پژوهشهای بعدی باشند.