نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
هدف: هدف این مطالعه تحلیل پژوهشهای بینالمللی مدیریت دانش در کتابخانهها است که از سال 1995 تا پایان می 2018 منتشر شدهاند.
روششناسی: مقالات با جستجوی نظاممند (تحلیل محتوا) در بانک اطلاعاتی اسکوپوس انجام گرفته و 54 مقاله بهعنوان جامعة نهایی این پژوهش انتخاب شدند. سپس هدف، جوامع، روش و ابزار، یافتهها و پیشنهاد برای پژوهشهای بیشتر مقالات بررسی شد.
یافتهها: هدف بیشتر مقالات بررسی دیدگاه کتابداران دربارة مدیریت دانش است (%92/25). بیشتر پژوهشهای مدیریت دانش بر روی کتابداران انجام شده است (%17/74). از مجموع پژوهشهای صورت گرفته، 37 پژوهش (%51/68) به روش کمی و فقط 9 پژوهش (%66/16) به روش ترکیبی (کمی و کیفی) صورت گرفتهاند. از میان ابزارهای بکار گرفته شده، پرسشنامة بسته پاسخ با 28 مورد در رتبة اول قرار دارد (%85/51). ارتباط مثبت بین مدیریت دانش و خلاقیت و نوآوری و تأثیر فرهنگ و ابعاد سازمانی بر مدیریت دانش دارای بیشترین فراوانی در بخش یافتههای مقالات بودند. بیشتر پیشنهادها نیز مربوط به لزوم برنامههای آموزشی مدون برای کتابداران و دانشجویان کتابداری در مدیریت دانش و انجام مطالعات بینالمللی بهمنظور کشف تفاوتهای مدیریت دانش در محیطهای مختلف است. نتایج حاکی از بهروز بودن، تنوع و گستردگی مؤلفههای مورد بررسی در این پژوهش است.
بحث و نتیجهگیری: تنوع در جامعه، روش و ابزار پژوهش کمتر مشاهده میشود. بیشتر پژوهشها مبتنیبر جامعه کتابداران و با روش کمی و ابزار پرسشنامه انجام شده است. پیشنهاد میشود مقالات ملزم به ارائه یک یا چند پیشنهاد برای پژوهشهای بعدی باشند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analyzing international research on knowledge management in libraries
نویسندگان [English]
- maryam salami 1
- omid alipour 2
- jamal haghirosadat 3
1 faculty member of payame noor uAssistant Professor of Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iranniversity
2 Ph.D of Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3 phd student of kis, payame noor universityPh.D of Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The purpose of this study is to Analyzing international research on knowledge management in libraries from 1995 to the end of May 2018.
Methodology: The articles were systematically searched(content analysis) in the Scopus database and 54 articles were selected as the final society of this research. Then the goal, communities, methods and tools, findings and suggestions for further research papers were reviewed.
Findings: The aim of most articles is to review the view of librarians about knowledge management (25.92%). Most of the research on knowledge management has been done on librarians (74.17%). Out of the total number of researches, 37 (68/51%) and 9 (16/66%) were used quantitatively and qualitatively. Among the tools used, the closed response questionnaire is ranked 28th (51.85%). The positive relationship between knowledge management and creativity and innovation and the impact of culture and organizational dimensions on knowledge management were the most frequent in the findings section of the articles. Most suggestions are related to the need for syllabuses for librarians and library students in knowledge management, and to conduct international studies to explore the differences in knowledge management in different environments. The results indicate that the components of the study are up to date, variety and breadth.
conclusion: There is less variation in the research community, research methods, and tools. Most researches are based on the librarians' community and by quantitative method and questionnaire. It is suggested that articles be required to submit one or more proposals for further research.
کلیدواژهها [English]
- knowledge management
- Library
- content analysis