سواد اطلاعاتی
محمود هوشنگ نژاد؛ علی اکبر عجم؛ خدیجه اعراب شیبانی؛ نسرین آذرهمایون
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای سواد اطلاعاتی در پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس بود. روش پژوهش: روشپژوهشازنوعتوصیفی-همبستگیاست. این تحقیق به روش میدانی باماهیتازنوعپژوهشهایکمّیوازنظرهدفازنوع تحقیقاتکاربردیمحسوبمیشود. جامعه آماری از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای سواد اطلاعاتی در پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس بود. روش پژوهش: روشپژوهشازنوعتوصیفی-همبستگیاست. این تحقیق به روش میدانی باماهیتازنوعپژوهشهایکمّیوازنظرهدفازنوع تحقیقاتکاربردیمحسوبمیشود. جامعه آماری از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس انتخاب شدکه دارای 392 دانشجو در زمان پژوهش بوده است. به روش طبقهای تصادفی 199 نمونه انتخاب شدند. آزمون همبستگی و آزمون تی و روش تحلیل رگرسیون همزمان برای تحلیل دادهها در نرمافزار SPSS نگارش 24 مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: یافته پژوهش نشان میدهد 8/11 درصد از پذیرش یادگیری الکترونیک از طریق خرده مؤلفههای سواد اطلاعاتی تبیین میشود. البته هیچکدام از این مؤلفهها سهم یگانه معناداری را در پذیرش یادگیری الکترونیک نشان ندادند. بعلاوه تفاوت معناداری در سواد اطلاعاتی و پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان به تفکیک جنسیت بدست نیامد. نتیجهگیری: برای بالابردن اقبال دانشجویان به پذیرش یادگیری الکترونیک، باید تمام مؤلفههای سواد اطلاعاتی در دانشجویان تقویت شوند که البته اولویت برخی از آنها بالاتر است. بنابرین پیشنهاد میشود کارگاههای آموزشی در جهت افزایش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان در برنامه درسی آنان گنجانده شود.