نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4 کارشناسی ارشد مدیریت رسانههای ورزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای سواد اطلاعاتی در پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس بود.
روش پژوهش: روشپژوهشازنوعتوصیفی-همبستگیاست. این تحقیق به روش میدانی باماهیتازنوعپژوهشهایکمّیوازنظرهدفازنوع تحقیقاتکاربردیمحسوبمیشود. جامعه آماری از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس انتخاب شدکه دارای 392 دانشجو در زمان پژوهش بوده است. به روش طبقهای تصادفی 199 نمونه انتخاب شدند. آزمون همبستگی و آزمون تی و روش تحلیل رگرسیون همزمان برای تحلیل دادهها در نرمافزار SPSS نگارش 24 مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: یافته پژوهش نشان میدهد 8/11 درصد از پذیرش یادگیری الکترونیک از طریق خرده مؤلفههای سواد اطلاعاتی تبیین میشود. البته هیچکدام از این مؤلفهها سهم یگانه معناداری را در پذیرش یادگیری الکترونیک نشان ندادند. بعلاوه تفاوت معناداری در سواد اطلاعاتی و پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان به تفکیک جنسیت بدست نیامد.
نتیجهگیری: برای بالابردن اقبال دانشجویان به پذیرش یادگیری الکترونیک، باید تمام مؤلفههای سواد اطلاعاتی در دانشجویان تقویت شوند که البته اولویت برخی از آنها بالاتر است. بنابرین پیشنهاد میشود کارگاههای آموزشی در جهت افزایش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان در برنامه درسی آنان گنجانده شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the Role of the Components of Information Literacy in Acceptance of E-learning in Students of Technical & Engineering Faculty
نویسندگان [English]
- Mahmood Houshang Nezhad 1
- Ali Akbar Ajam 2
- Khadijeh A'arab Sheybani 3
- Nasrin Azarhomaun 4
1 MSc. of Educational Research, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Assistant prof, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3 Assistant Prof, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
4 MSc. Sports Media Management, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The aim of this research was to investigate the role of the components of information literacy in acceptance of e-learning in students of Ferdows College of Engineering and Technology.
Methodology: This was a descriptive-correlational piece of research in terms of method, conducted as a field study, a quantitative piece of research in terms of quality, and a practical investigation in terms of aim. The research population was selected from among the students of Ferdows College of Engineering and Technology, including 392 students when the research was conducted. A sample of 199 participants was selected using stratified random sampling. A test of correlation, the T test, and the method of regression analysis were used simultaneously for analysis of the data in SPSS 24.
Findings: The research findings demonstrated that 11.8 percent of e-learning acceptance was explained through the subcomponents of information literacy. None of the above components, however, exhibited a unique significant contribution to e-learning acceptance. Moreover, no significant difference between the two genders was obtained with respect to the relationship between information literacy and e-learning acceptance in the students.
Conclusion: For increasing students’ acceptance of e-learning, all the components of information literacy should be enforced in students, with some of them holding greater priority of course. Therefore, it is suggested that training workshops be included in their curricula for enhancement of their levels of information literacy.
کلیدواژهها [English]
- Acceptance E-learning
- Information literacy
- Students
- Ferdows College of Engineering and Technology