صالح رحیمی؛ سیروس اکبری؛ محمود مرادی
چکیده
هدف پژوهش:پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان درک و انتظارات کاربران از خدمات کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه در عصر فناوری صورت گرفته است.روش کار پژوهش: این پژوهش کاربردی بوده و به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. جامعۀ آماری کلیۀ اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بود که با روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف پژوهش:پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان درک و انتظارات کاربران از خدمات کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه در عصر فناوری صورت گرفته است.روش کار پژوهش: این پژوهش کاربردی بوده و به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. جامعۀ آماری کلیۀ اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای فرمول کوکران تعداد 377 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند.یافتهها: در عصر فناوری انتظار کاربران از ابعاد کارکنان و کتابداران و فناوری در سطح مطلوبی (بیشتر از متوسط) برآورده شده است. انتظارات کاربران در ابعاد منابع، نوآوری و کارآفرینی و خدمات مرجع در حد نامطلوب (کمتر از حد متوسط) و انتظارات از خدمات جانبی در حد متوسطی بوده است. مقایسۀ میانگین رتبهها نشان داد از نظر کاربران به ترتیب در ابعاد کتابداران و کارکنان و خدمات فناوری، بیشترین میزان انتظارات برآورده شده است. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که انتظارات کاربران از خدمات کتابخانههای عمومی از نظر اهمیت و اولویت با یکدیگر متفاوت بودند. بحث و نتیجهگیری: کتابخانهها در جذب اقشار مختلف عملکرد ضعیفی داشتهاند و نتوانستهاند انتظارات آنان را در عصر فناوری در حد مطلوبی برآورده نمایند.