صفیه طهماسبی لیمونی
چکیده
هدف: سازمانها برای توسعه محصولات و خدمات واحد و ایجاد منفعت در بازار باید درگیر نوآوری فناورانه شوند و نوآوری موفق فناورانه نیاز به پایهریزی بر مبنای منابع دانش معتبر دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی قابلیتهای نوآوری فناورانه بر پایه مدیریت دانش فردی در کتابخانههای عمومی کشور است.روش کار پژوهش: روش پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) ...
بیشتر
هدف: سازمانها برای توسعه محصولات و خدمات واحد و ایجاد منفعت در بازار باید درگیر نوآوری فناورانه شوند و نوآوری موفق فناورانه نیاز به پایهریزی بر مبنای منابع دانش معتبر دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی قابلیتهای نوآوری فناورانه بر پایه مدیریت دانش فردی در کتابخانههای عمومی کشور است.روش کار پژوهش: روش پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصان نهاد کتابخانههای عمومی کشور به تعداد 15 نفر و در بخش کمی کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی کشور به تعداد 6171 نفر هستند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری گلوله برفی و در بخش کمی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 362 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای (اس. پی. اس. اس) و اسمارت (پی. ال. اس)، استفاده شد.یافتهها: قابلیتهای نوآوری فناورانه دارای شش عامل اصلی آموزش و یادگیری، تحقیق و توسعه، مدیریت، منابع انسانی، تحلیل بازار و ساختار سازمانی است. همچنین قابلیتهای نوآوری فناورانه بر مدیریت دانش فردی تأثیر معناداری داشته است.بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند مدیران را در جهت برنامهریزی برای ارتقا و بهبود وضعیت قابلیتهای نوآوری فناورانه کارکنان در نهاد کتابخانههای عمومی از طریق شناسایی ابعاد آن کمک کرده و با بهبود قابلیتهای نوآوری فناورانه، زمینه را برای ارتقای دانش فردی کارکنان فراهم آورند.
فناوری اطلاعات
صفیه طهماسبی لیمونی؛ مرضیه فلاح کردآبادی
چکیده
هدف: ارزشیابی بهکارگیری معماری امنیت اطلاعات در کتابخانههای عمومی استان مازندران براساس استاندارد ایزو / آی. ای. سی. 27002 است.
روششناسی: روش پژوهش حاضر پیمایشی ـ تحلیلی از لحاظ هدف کاربردی است. جامعة آماری پژوهش، تعداد 193 کتابدار کتابخانههای عمومی استان مازندران و حجم نمونه 129 نفر از طریق فرمول کوکران انتخاب شدهاند. پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: ارزشیابی بهکارگیری معماری امنیت اطلاعات در کتابخانههای عمومی استان مازندران براساس استاندارد ایزو / آی. ای. سی. 27002 است.
روششناسی: روش پژوهش حاضر پیمایشی ـ تحلیلی از لحاظ هدف کاربردی است. جامعة آماری پژوهش، تعداد 193 کتابدار کتابخانههای عمومی استان مازندران و حجم نمونه 129 نفر از طریق فرمول کوکران انتخاب شدهاند. پرسشنامه استاندارد ایزو / آی. ای. سی. 27002 معماری امنیت اطلاعات است که در پژوهش ملک الکلامی(1391) استفاده شده و شامل 11 شاخص و 39 مؤلفه است. بر اساس آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه؛ آزمون K-S نرمال بودن دادهها و آزمون t و پیرسون پرسشها و فرضیهها سنجش شدند، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار آماری 22 SPSS استفاده شده است.
یافتهها: نشان داد بیشترین میانگین مربوط به شاخص امنیت فیزیکی و محیطی برابر با 75/4، کمترین میانگین مربوط به شاخص سیاستهای امنیتی برابر با 42/2 است. با توجه به میانگین یادشده امنیت اطلاعات در کتابخانههای عمومی استان مازندران در سطح بالا ارزیابی میشود. همچنین بین بهکارگیری معماری امنیت اطلاعات و مؤلفههای آن در کتابخانههای مورد بررسی براساس استاندارد ایزو / آی ای سی 27002 تفاوت معنیداری وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد برای برقراری امنیت در هر سیستم اطلاعاتی، مدیران و دستاندرکاران برقراری امنیت، باید ابعاد و جنبههای مختلف امنیتی را مورد توجه قرار دهند، بهگونهای که در ایجاد یک سیستم اطلاعاتی ایمن به آنها کمک کند. همچنین براساس نظرات افراد میتوان به ارزیابی سطوح معماری امنیت اطلاعات در سازمان پرداخت.
فناوری اطلاعات
صفیه طهماسبی لیمونی؛ زهره پرانام
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین توان همکاریهای علمی در ایران از نظر ارتباط دانشگاه- صنعت و دولت در پایگاه اطلاعاتی وب او ساینس است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع ارزیابانه و کاربردی است. در این پژوهش از مدل مارپیچ سهگانه برای سنجش روابط میان دانشگاه، صنعت و دولت در روند تولیدات علمی کشور استفاده شد و تعاملات میان ارکان مارپیچ سهگانه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین توان همکاریهای علمی در ایران از نظر ارتباط دانشگاه- صنعت و دولت در پایگاه اطلاعاتی وب او ساینس است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع ارزیابانه و کاربردی است. در این پژوهش از مدل مارپیچ سهگانه برای سنجش روابط میان دانشگاه، صنعت و دولت در روند تولیدات علمی کشور استفاده شد و تعاملات میان ارکان مارپیچ سهگانه با استفاده از نرمافزار Th.exe مشخص شد. جامعة آماری شامل کلیة مقالات ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس سالهای 1983 الی 2017؛ جمعآوری اطلاعات به صورت سرشماری و با بررسی تمامی 348047 مقاله ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس انجام گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار 2010 Excel و با ترسیم جداول و نمودارها صورت پذیرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد میزان شاخص (T(UIG در کل تولیدات علمی ایران 12/3 بوده است. بیشترین میزان تولیدات علمی ایران در کل حوزههای علوم مربوط به تولیدات علمی با وابستگی سازمانی منحصراً دانشگاه (88/93 درصد) بوده؛ کمترین میزان تولیدات علمی نیز مربوط به همکاریهای صنعت و دولت به میزان نزدیک به صفر درصد بوده (8 مقاله) و میزان همکاری دانشگاه و صنعت 08/1 درصد بوده است. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشاندهندة میزان تعاملات ناچیز بین سه نهاد دانشگاه- صنعت–دولت است. همچنین در تولیدات علمی ایران نقش دو نهاد صنعت و سازمان بسیار ناچیز بوده و نقش اصلی تولید علم را دانشگاهها بر عهده دارند.