فناوری اطلاعات
صفیه طهماسبی لیمونی؛ زهره پرانام
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین توان همکاریهای علمی در ایران از نظر ارتباط دانشگاه- صنعت و دولت در پایگاه اطلاعاتی وب او ساینس است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع ارزیابانه و کاربردی است. در این پژوهش از مدل مارپیچ سهگانه برای سنجش روابط میان دانشگاه، صنعت و دولت در روند تولیدات علمی کشور استفاده شد و تعاملات میان ارکان مارپیچ سهگانه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین توان همکاریهای علمی در ایران از نظر ارتباط دانشگاه- صنعت و دولت در پایگاه اطلاعاتی وب او ساینس است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع ارزیابانه و کاربردی است. در این پژوهش از مدل مارپیچ سهگانه برای سنجش روابط میان دانشگاه، صنعت و دولت در روند تولیدات علمی کشور استفاده شد و تعاملات میان ارکان مارپیچ سهگانه با استفاده از نرمافزار Th.exe مشخص شد. جامعة آماری شامل کلیة مقالات ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس سالهای 1983 الی 2017؛ جمعآوری اطلاعات به صورت سرشماری و با بررسی تمامی 348047 مقاله ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس انجام گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار 2010 Excel و با ترسیم جداول و نمودارها صورت پذیرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد میزان شاخص (T(UIG در کل تولیدات علمی ایران 12/3 بوده است. بیشترین میزان تولیدات علمی ایران در کل حوزههای علوم مربوط به تولیدات علمی با وابستگی سازمانی منحصراً دانشگاه (88/93 درصد) بوده؛ کمترین میزان تولیدات علمی نیز مربوط به همکاریهای صنعت و دولت به میزان نزدیک به صفر درصد بوده (8 مقاله) و میزان همکاری دانشگاه و صنعت 08/1 درصد بوده است. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشاندهندة میزان تعاملات ناچیز بین سه نهاد دانشگاه- صنعت–دولت است. همچنین در تولیدات علمی ایران نقش دو نهاد صنعت و سازمان بسیار ناچیز بوده و نقش اصلی تولید علم را دانشگاهها بر عهده دارند.
مدیریت دانش
افسانه حاضری؛ فاطمه ملکی زاده؛ شکوفه امینیان دهکردی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 61-74
چکیده
هدف: همکاری علمی در تولید مصنوعات دانش به ویژه در حوزههایی مانند مدیریت دانش که ماهیتی میان رشتهای دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است. روش تحقیق: پژوهش حاضر با رویکرد علم سنجی و با استفاده از فنون تحلیل استنادی و تحلیل شبکههای اجتماعی به بررسی روابط هم تألیفی مقالات مدیریت دانش در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی از پایگاه وب آوساینس ...
بیشتر
هدف: همکاری علمی در تولید مصنوعات دانش به ویژه در حوزههایی مانند مدیریت دانش که ماهیتی میان رشتهای دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است. روش تحقیق: پژوهش حاضر با رویکرد علم سنجی و با استفاده از فنون تحلیل استنادی و تحلیل شبکههای اجتماعی به بررسی روابط هم تألیفی مقالات مدیریت دانش در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی از پایگاه وب آوساینس پرداخته است. بدین منظور اطلاعات 2961 مقاله در زمینه مدیریت دانش از پایگاه وب آوساینس در بازه زمانی 1989 تا 2014 استخراج و 133 نویسنده فعال از میان 6511 نویسنده با استفاده از قانون زیف برای تجزیه و تحلیلهای بعدی درنظر گرفته شد و شبکه هم تألیفی این نویسندگان مورد مطالعه قرار گرفت. یافتههای تحقیق: از نرمافزارهای راور ماتریس برای تهیه ماتریس هم تألیفی، نرمافزار یوسی نت و بسته مکمل آن یعنی نت دراو برای تحلیل شبکههای اجتماعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که روند رشد مقالات و نویسندگان از یک رابطه نمایی مثبت تبعیت میکند و بیشترین الگوی نویسندگی مورد استفاده در تولید این مقالات الگوی دو نویسندگی است. تعداد مقالات هر سال 291/1 برابر سال قبل از خود شده و تعداد نویسندگان هر سال 332/1 برابر تعداد نویسندگان در سال قبل از خود است.