کتابخانه عمومی
سلما کشاورزیان؛ امیررضا اصنافی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 37-57
چکیده
هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارتهای ویژهای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرمافزارها و سختافزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظامهای شبکههای اطلاعاتی، توانایی جستوجو در شبکه ...
بیشتر
هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارتهای ویژهای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرمافزارها و سختافزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظامهای شبکههای اطلاعاتی، توانایی جستوجو در شبکه پایگاهها و بانکهای اطلاعاتی، تسلط بر کار با نرمافزارهای کتابخانهای، توانایی تجزیه و تحلیل مسائل، توانایی انجام پژوهش در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی، و توانایی آموزش استفادهکنندگان از جمله این مهارتهاست. هدف از این پژوهش بررسی تأثیرات عصر دگردیسی اطلاعات در کتابخانههای عمومی و نقش کتابداران است. روششناسی: روش این پژوهش مروری میباشد. یافته ها: کتابداران باید قبل از ورود به بازار کار این مهارتها را کسب کرده باشند تا هر چه بهتر بتوانند نقش واسطهای خود را میان منابع اطلاعاتی و کاربران ایفا کنند. این وظیفه بر عهده سیستم آموزشی از طریق برنامههای درسی مناسب دانشگاه است تا کتابداران و اطلاعرسانان را برای ورود به عرصه اطلاعات آماده سازد. بحث و نتیجهگیری: گرچه تربیت کتابداران جدیدی که با فناوری نوین اطلاعاتی آشنا و به عنوان متخصص علم اطلاعات و دانش شناسی تربیت شده باشند، بسیار ضروری و مورد نیاز است، اما باید زیرساختهای اطلاعاتی کشور، ارزشی که جامعه برای اطلاعات قائل است، نگرش و طرز برخورد برنامهریزان، سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان، درجه رشد فناوری کشور، تغییرات فناورانهای که در شرف وقوع است و درخواستهایی را که از سوی گروههای مختلف استفادهکنندگان نظامهای اطلاعاتی انجام میگیرد، مورد توجه قرار داد.