با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران

2 استادیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران

چکیده

هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارت­های ویژه­ای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرم­افزار­ها و سخت­افزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظام­های شبکه­های اطلاعاتی، توانایی جست­وجو در شبکه پایگاه­ها و بانک­های اطلاعاتی، تسلط بر کار با نرم­افزار­های کتابخانه­ای، توانایی تجزیه و تحلیل مسائل، توانایی انجام پژوهش در حوزه کتابداری و اطلاع­رسانی، و توانایی آموزش استفاده­کنندگان از جمله این مهارت­هاست. هدف از این پژوهش بررسی تأثیرات عصر دگردیسی اطلاعات در کتابخانه‌های عمومی و نقش کتابداران است.
روش­شناسی: روش این پژوهش مروری می‌باشد.
یافته ها: کتابداران باید قبل از ورود به بازار کار این مهارت­ها را کسب کرده باشند تا هر چه بهتر بتوانند نقش واسطه­ا­ی خود را میان منابع اطلاعاتی و کاربران ایفا کنند. این وظیفه بر عهده سیستم آموزشی از طریق برنامه­های درسی مناسب دانشگاه است تا کتابداران و اطلاع­رسانان را برای ورود به عرصه اطلاعات آماده سازد.
بحث و نتیجه‌گیری: گرچه تربیت کتابداران جدیدی که با فناوری نوین اطلاعاتی آشنا و به عنوان متخصص علم اطلاعات و دانش شناسی تربیت شده باشند، بسیار ضروری و مورد نیاز است، اما باید زیرساخت­های اطلاعاتی کشور، ارزشی که جامعه برای اطلاعات قائل است، نگرش و طرز برخورد برنامه­ریزان، سیاستگذاران و تصمیم­گیرندگان، درجه رشد فناوری کشور، تغییرات فناورانه­ای که در شرف وقوع است و درخواست­هایی را که از سوی گروههای مختلف استفاده­کنندگان نظام­های اطلاعاتی انجام می­گیرد، مورد توجه قرار داد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Data Metamorphis in public libraries and the role of librarians

نویسندگان [English]

  • Salma Keshavarzian 1
  • Amirreza Asnafi 2

1 Master of Knowledge and Information Science, Shahid Beheshti University, Iran

2 . Assistant professor of Knowledge and Information Science, Shahid Beheshti University, Iran

چکیده [English]

Purpose: Librarians to survive in the age of information metamorphis and to serve better and effective service in this environment should be equipped with particular knowledge and skills which expressed as "information literacy". Familiarity with the use of software and hardware techniques, laws of Selection and evaluation of sources, information network systems, the ability to search the Web sites and databases, Mastering the work with library softwares, Ability to analyze problems, the ability to conduct research in the field of library and information science, and the ability to educate consumers Are some of these skills. The purpose of this study is to introducing the impacts of Data Metamorphis on public libraries and the role of librarians.
Methodology: This is a reviewed and analyzed research.
Findings: Librarians before entering the labor market, must acquire these skills to do better their role between information resources and users. This task is the responsibility of the education system through proper college curriculum, which prepare librarians to enter the field work.
Conclusion: While training new librarians who are familiar with new information technology and are trained as information specialists is much needed, the cultural environment that seriously affect the training offered should be considered. Also, information infrastructure of the country, the value society attaches to information, attitudes of planners, policy makers and decision makers, the growth of technology, technological change is happening and requests made by different groups of users should be considered. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Data Metamorphis
  • Information technology
  • librarians
  • public libraries
ابراهیمی، رحمان، علی پور نجمی، س (1388). پیامدهای ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش کتابداری و اطلاع­رسانی. ماهنامه الکترونیکی ارتباط علمی، دوره 12 (1)، (دسترسی در 5/9/1390).
آزادی، قاسم (1390). بررسی نقش و جایگاه فناوری اطلاعات در بهبود عملکرد کتابخانه عمومی. ماهنامه الکترونیکی ارتباط علمی، 22(1)
حاجی زین العابدینی، محسن (1385). بهره گیری از روشهای نوین در کتابخانه عمومی. نما، 5(4).
حیدری، غلام­رضا (1388). بازنگری در تعریف کتابداری و اطلاع رسانی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، دوره 20 (شماره 2) : 27-52.
دیدار، مینا.، نقشینه، نادر (1388). فناوری‌های نوین در کتابخانه با تأکید بر نقش کتابداران. پایان نامه کارشناسی ارشد گروه کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
زارعی، علی.، دخانی، ف.، زارعی، ف (1391). ساختار دگردیسی اطلاعات و ارتباطات در وب تا وب معنایی. ماهنامه الکترونیکی ارتباط علمی، دوره 25 (3)، (دسترسی در 12/9/1391).
شعبانی، احمد.، چشمه سهرابی. مظفر (1386). علم اطلاعات و جامعة اطلاعاتی. تهران: چاپار.
شیروانی نیا، زهرا (1388). آینده فناوری در کتابخا نه ها: چالشها و فرصت ها. شیرازه، دوره 1 (3)، فروردین و اردیبهشت. (دسترسی در 13/7/1389).
عامل، فرزانه (1388). نقش فناوری اطلاعات در کتابخانه. اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، (دسترسی در 12/9/1391)،
 http: //www. mashadpl. ir/Portal/home  
 
Adetoun, A. , Oyelude, A. (2012). Libraries as the gate: “ways” and “keepers” in the knowledge environment. Library Hi Tech News. 29 (8): 7 – 10.
Byamugisha, H (2010). Digitizing library resources for new modes of information use in Uganda. Library Management. 31 (½): 42 – 56.
Burda, D. , and Teuteberg, F (2013). Sustaining accessibility of information through digital preservation: A literature review. Journal of Information Science. 39 (4) : 442–458.
Carmagnola, F. , Osborne, F. , and Torre, I (2014). Escaping the big brother: An empirical study on factors influencing identification and information leakage on the Web. Journal of Information Science. 40 (2): 180–197.
Combes, B. , Hanisch, J. , Carroll, M. , and Hughes, H (2011). Student voices: re-conceptualising and re-positioning Australian library and information science education for the twenty-first century. International Information and Library Review, 43 ( 3): 137-143.
Hall, H (2001). Input-friendliness: Motivating knowledge sharing across intranets. Journal of Information Science. 27 (3): 139–146.
Heradio, R. , Fernandez-Amoros, D. , and Cabrerizo, F (2012). A review of quality evaluation of digital libraries based on users’ perceptions. Journal of Information Science. 38 (3): 269–283.
Ju, B. , and Gluck, M (2011). Calibrating information users’ views on relevance: A social representations approach. Journal of Information Science. 37 (4): 429–438.
Karanasios, S. , Thakker, D. , Lau, L. , Allen, D. , Dimitrova, V. , and Norman, A (2013). Making sense of digital traces: An activity theory driven ontological approach. Journal of the American Society for Information Science and Technology. 64 (12):. 2452–2467.
Parsons, M. A. , Godoy, O. , LeDrew, E. , de Bruin, T. F. , Danis, B. , Tomlinson, S. , and Carlson, D (2011). A conceptual framework for managing very diverse data for complex, interdisciplinary science. Journal of Information Science. 37 (6) : 555–569.
Ma, F. , Jiang, T. , Fu, Z. , and Zhao, H (2012). A study on the structure of the Chinese information policy domain framework. Journal of Information Science. 38 (1): 52–63.
Read, P. , Shah, C. , Lupita, S. , and Woolcott, J (2012). Story of one’s life and a tree of friends’ – Understanding millennials’ information behaviour in social networks. Journal of Information Science. 38 (5): 489–497.
Sare, L. , Bales, S. , and Neville, B (2012). New academic librarians and their perceptions of the profession. Portal: Libraries and the Academy, 12 ( 2):179-203.
Simon, A. , and Taylor, M (2011). Career history and motivations for choosing LIS: a case study at Aberystwyth University. Library Review,60 ( 9): 803-815.
Stock, W. G. , and Stock, M (2013). Handbook of information science. Berlin: De Gruyter Saur.
Valentini, M. , Evgenia, V. , Tsatsaroni, A (2015) Choice of Library and Information Science in a rapidly changing information landscape. Library Management, Vol. 36 (8/9: 584 – 608.
Velden, T. , and Lagoze, C (2013). The extraction of community structures from publication networks to support ethnographic observations of field differences in scientific communication. Journal of the American Society for Information Science and Technology, Vol. 64 (12): 2405–2427.