مدیریت دانش
رضا جاویدنیا؛ میرتوحید کمالی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 11-26
چکیده
هدف: پایش و ارزیابی سازمان از نظر مؤلفه های مدیریت دانش، پیشنیازی برای برنامه ریزی و پیاده سازی این فعالیتها بشمار میرود. بدین منظور این پژوهش با بکارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM به دنبال ارزیابی مدیریت دانش در دانشگاه صنعتی ارومیه میباشد. روشتحقیق: ابزار مورداستفاده برای جمعآوری اطلاعات، دو پرسشنامه ی مستخرج از مدلEFQM میباشد که در بین ...
بیشتر
هدف: پایش و ارزیابی سازمان از نظر مؤلفه های مدیریت دانش، پیشنیازی برای برنامه ریزی و پیاده سازی این فعالیتها بشمار میرود. بدین منظور این پژوهش با بکارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM به دنبال ارزیابی مدیریت دانش در دانشگاه صنعتی ارومیه میباشد. روشتحقیق: ابزار مورداستفاده برای جمعآوری اطلاعات، دو پرسشنامه ی مستخرج از مدلEFQM میباشد که در بین اساتید و دانشجویان دانشگاه توزیع شد. پرسشنامه های مذکور بگونه ای طراحی شده اند که با ترکیب دانش تعالی سازمانی با مدیریت دانش، سازمان را در 9معیار مدل EFQM ارزیابی میکنند. روایی پرسشنامه اساتید و دانشجویان توسط اعضای هیئت علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ( بترتیب0.94 و 0.859) مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از نرم افزار SPSS24 و آزمونهای آماری آنالیز واریانس و T تک نمونه استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان میدهد در بین معیارهای توانمندساز مدیریت دانش بغیر از معیار رهبری وضعیت دانشگاه مطلوب نمیباشد. همچنین بررسی معیارهای مربوط به بعد نتایج نشان نیز میدهد در ابعاد نتایج جامعه، نتایج مشتری، نتایج کارکنان و نتایج کلیدی عملکرد نیز وضعیت دانشگاه مطلوب نیست. همچنین نتایج آنالیز واریانس نشان میدهد مطلوبیت معیارهای مختلف در دانشکدههای مختلف تقریبا مشابه هم میباشند.بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل نشان میدهد ایجاد دسترسی مناسب برای استفاده کنندگان از دانش، استفاده از فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از فعالیتهای مدیریت دانش در کنار حصول اطمینان از اعتبار و امنیت اطلاعات میتواند موجب ارتقاء وضعیت مدیریت دانش در دانشگاه صنعتی ارومیه باشد.