نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 کارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده
هدف: پایش و ارزیابی سازمان از نظر مؤلفه های مدیریت دانش، پیشنیازی برای برنامه ریزی و پیاده سازی این فعالیتها بشمار میرود. بدین منظور این پژوهش با بکارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM به دنبال ارزیابی مدیریت دانش در دانشگاه صنعتی ارومیه میباشد.
روشتحقیق: ابزار مورداستفاده برای جمعآوری اطلاعات، دو پرسشنامه ی مستخرج از مدلEFQM میباشد که در بین اساتید و دانشجویان دانشگاه توزیع شد. پرسشنامه های مذکور بگونه ای طراحی شده اند که با ترکیب دانش تعالی سازمانی با مدیریت دانش، سازمان را در 9معیار مدل EFQM ارزیابی میکنند. روایی پرسشنامه اساتید و دانشجویان توسط اعضای هیئت علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ( بترتیب0.94 و 0.859) مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از نرم افزار SPSS24 و آزمونهای آماری آنالیز واریانس و T تک نمونه استفاده شده است.
یافته ها: نتایج نشان میدهد در بین معیارهای توانمندساز مدیریت دانش بغیر از معیار رهبری وضعیت دانشگاه مطلوب نمیباشد. همچنین بررسی معیارهای مربوط به بعد نتایج نشان نیز میدهد در ابعاد نتایج جامعه، نتایج مشتری، نتایج کارکنان و نتایج کلیدی عملکرد نیز وضعیت دانشگاه مطلوب نیست. همچنین نتایج آنالیز واریانس نشان میدهد مطلوبیت معیارهای مختلف در دانشکدههای مختلف تقریبا مشابه هم میباشند.
بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل نشان میدهد ایجاد دسترسی مناسب برای استفاده کنندگان از دانش، استفاده از فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از فعالیتهای مدیریت دانش در کنار حصول اطمینان از اعتبار و امنیت اطلاعات میتواند موجب ارتقاء وضعیت مدیریت دانش در دانشگاه صنعتی ارومیه باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Survey the Status of Knowledge Management in the Urmia University of Technology using the EFQM's approach
نویسندگان [English]
- Reza Javidnia 1
- Mirtohid Kamali 2
1 M.A of Entrepreneurship, university of Tehran, Tehran, Iran
2 M.A of Industrial Engineering, Urmia University of Technology, Urmia, Iran
چکیده [English]
Purpose: Monitoring and Evaluation of the Components of Knowledge Management, is Considered Prerequisite for the Planning and Implementation of these Activities. The purpose of this study using the EFQM Excellence Model for Assessment of Knowledge Management in the Urmia University of Technology.
Methodology: in this study, The instruments used to Collect data are two Questionnaires that derived from the EFQM model. The validity of Questionnaires by faculty members and reliability by using Cronbach's alpha coefficient (0.94 and 0.859, respectively) were approved. The SPSS24 software with ANOVA and one sample t-test was used for data analysis
Finding: The results show with the exception of the leadership criterion, other criteria are not in good condition. also, ANOVA results show The Utility of Criteria in Different faculties is similar.
Conclusion: Providing affordable access to users of knowledge, Using information technology to support knowledge management activities and Ensuring the validity and security of information can help the university to improve knowledge management condition in the Urmia University of Technology.
کلیدواژهها [English]
- knowledge management
- EFQM
- Urmia University of Technology