مدیریت دانش
منصور سعودی؛ فریبا نظری؛ قنبر امیرنژاد
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 33-50
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر راهبردهای مدیریت دانش (راهبردهای کدگذاری و شخصیسازی دانش) بر عملکرد سازمانی از طریق نقش میانجی نوآوری سازمانی است. روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی است. جامعة آماری پژوهش را 517 نفر از کارشناسان و مدیران ادارات ستادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تشکیل میدهد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر راهبردهای مدیریت دانش (راهبردهای کدگذاری و شخصیسازی دانش) بر عملکرد سازمانی از طریق نقش میانجی نوآوری سازمانی است. روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی است. جامعة آماری پژوهش را 517 نفر از کارشناسان و مدیران ادارات ستادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تشکیل میدهد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده 233 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد که فقط 230 پرسشنامه توسط پاسخدهندگان بهدست آمد. بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهشی از سه پرسشنامة استاندارد؛ راهبردهای مدیریت دانش از نیکولاس و کاردان، نوآوری سازمانی از گارسیا مورالس و همکاران، عملکرد سازمانی از سو استفاده شد و با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد. یافتهها: نتایج مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر آن بود که راهبردهای مدیریت دانش (راهبرد کدگذاری و شخصیسازی دانش) بر نوآوری و عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. نوآوری سازمانی نیز بهطور مستقیم و معنیداری بر عملکرد سازمانی تأثیر دارد. همچنین نتایج بیانگر تأیید اثر میانجیگری متغیر نوآوری سازمانی در تبیین تأثیر راهبردهای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در ادارات ستادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب میباشد.