مدیریت دانش دیجیتالی
ثنـــــا صفـــری
چکیده
هدف : پژوهش حاضر با هدف تبیین آثار پیاده سازی مدیریت دانش بر بهسازی سازمانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام شدهاست. روش شناسی : روش پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نظر روش های جمع آوری داده ها توصیفی پیمایشی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ...
بیشتر
هدف : پژوهش حاضر با هدف تبیین آثار پیاده سازی مدیریت دانش بر بهسازی سازمانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام شدهاست. روش شناسی : روش پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نظر روش های جمع آوری داده ها توصیفی پیمایشی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (340) نفربوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با اختصاص متناسب، 181 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه های محقق ساخته مدیریت دانش با پایایی(86/0=α) و بهسازی سازمانی با پایایی(96/0=α) استفاده شد.بررسی روایی ابزار علاوه بر تحلیل محتوا، از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد که بررسی شاخصهای برازش ، روایی سازه را مورد تأیید قرارداد. یافته ها : نتایج نشان داد وضعیت مدیریت دانش و بهسازی سازمانی بالاتر از حد متوسط بوده است و بین تمامی مولفه های مدیریت دانش و نمره کل مدیریت دانش همبستگی وجود دارد . نتایج : مولفه های سه گانه بهسازی سازمانی ( تغییر برنامه ریزی شده ، توسعه مداوم شغلی و یادگیری گروهی) با یکدیگر ارتباط معنی داری دارند. مدیریت دانش کارکنان(67/0r=) بر بهسازی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری(p