مدیریت دانش
سلیمان احمدزاده؛ محمد عثمانی؛ شهناز اسماعیلزاده
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش سرمایه اجتماعی در توسعه یادگیری دوسوتوانی و تأثیر آن بر انتقال دانش در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه است. روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی – توصیفی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیئتعلمی دانشگاههای آزاد اسلامی و پیام نور ارومیه و مهاباد به تعداد ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش سرمایه اجتماعی در توسعه یادگیری دوسوتوانی و تأثیر آن بر انتقال دانش در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه است. روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی – توصیفی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیئتعلمی دانشگاههای آزاد اسلامی و پیام نور ارومیه و مهاباد به تعداد 421 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران، 201 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شده است. تجزیه و تحلیل دادهها براساس از روش مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) با کمک نرمافزار Smart-PLS صورت گرفته است. یافتهها: یافتههای به دست آمده نشان داد که سرمایه اجتماعی بر توسعه یادگیری دوسوتوانی تأثیر مثبت و معنیدار دارد و تأثیر یادگیری دوسوتوانی بر انتقال دانش مثبت و معنیدار است و همچنین سرمایه اجتماعی به صورت مستقیم بر انتقال دانش تأثیر معنیداری ندارد ولی به صورت غیرمستقیم از طریق یادگیری دوسوتوانی بر انتقال دانش تأثیر مثبت و معنیداری دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج مشخص میکند که وجود سرمایه اجتماعی در دانشگاه باعث توسعه یادگیری دوسوتوانی در ابعاد اکتشاف و انتفاع میشود که از آن طریق زمینه انتقال دانش بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه فراهم خواهد شد.