پیمان اکبری؛ سیروس محمدی جانبازلوفر
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، تحلیل تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد صادرات با تأکید بر نقش میانجی نوآوری میباشد.روش انجام پژوهش: جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان شرکتهای کوچک و متوسط استان اصفهان (نامحدود) میباشد که تعداد (384 نفر) از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش، تحلیل تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد صادرات با تأکید بر نقش میانجی نوآوری میباشد.روش انجام پژوهش: جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان شرکتهای کوچک و متوسط استان اصفهان (نامحدود) میباشد که تعداد (384 نفر) از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی (1995)، نوآوری عزیزی (1393) و عمـلکـرد صادرات علیپور و شیرین (2017) بود که روایی و پایایی پرسشنامهها حاکی از آن داشت که ابزار گردآوری دادهها دارای روایی و پایایی خوبی بودند. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار پی. ال. اس. نسخه 3 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد صادرات تأثیر دارد. همچنین نوآوری بر عملکرد صادرات تأثیر دارد و در نهایت نقش میانجی نوآوری تأیید شد.بحث و نتیجهگیری: با وجود مدل طراحی میتوان انتظار داشت که مدیران شرکتهای کوچک و متوسط بتواند بهمنظور افزایش عملکرد صادراتیشان به افزایش سطح مدیریت دانش توجه داشته باشند و اگر بخواهد تأثیرگذاری بیشتری بر عملکرد صادراتیشان نیز داشته باشند بایستی بتواند به نقش میانجی نوآوری توجه شایانی کنند.