صفیه طهماسبی لیمونی
چکیده
هدف: سازمانها برای توسعه محصولات و خدمات واحد و ایجاد منفعت در بازار باید درگیر نوآوری فناورانه شوند و نوآوری موفق فناورانه نیاز به پایهریزی بر مبنای منابع دانش معتبر دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی قابلیتهای نوآوری فناورانه بر پایه مدیریت دانش فردی در کتابخانههای عمومی کشور است.روش کار پژوهش: روش پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) ...
بیشتر
هدف: سازمانها برای توسعه محصولات و خدمات واحد و ایجاد منفعت در بازار باید درگیر نوآوری فناورانه شوند و نوآوری موفق فناورانه نیاز به پایهریزی بر مبنای منابع دانش معتبر دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی قابلیتهای نوآوری فناورانه بر پایه مدیریت دانش فردی در کتابخانههای عمومی کشور است.روش کار پژوهش: روش پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصان نهاد کتابخانههای عمومی کشور به تعداد 15 نفر و در بخش کمی کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی کشور به تعداد 6171 نفر هستند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری گلوله برفی و در بخش کمی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 362 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای (اس. پی. اس. اس) و اسمارت (پی. ال. اس)، استفاده شد.یافتهها: قابلیتهای نوآوری فناورانه دارای شش عامل اصلی آموزش و یادگیری، تحقیق و توسعه، مدیریت، منابع انسانی، تحلیل بازار و ساختار سازمانی است. همچنین قابلیتهای نوآوری فناورانه بر مدیریت دانش فردی تأثیر معناداری داشته است.بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند مدیران را در جهت برنامهریزی برای ارتقا و بهبود وضعیت قابلیتهای نوآوری فناورانه کارکنان در نهاد کتابخانههای عمومی از طریق شناسایی ابعاد آن کمک کرده و با بهبود قابلیتهای نوآوری فناورانه، زمینه را برای ارتقای دانش فردی کارکنان فراهم آورند.