مسعود بختیاری؛ بهاره شهریاری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثرات اشتراک دانش و تناسب فرد با سازمان بر رابطه بین رهبری تحولآفرین و رفتار کاری نوآورانه در کتابداران کتابخانههای عمومی شهر یزد میباشد.
روش کار پژوهش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد بودند که تعداد آنها 210 نفر بوده است. سعی شد همه آنها ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثرات اشتراک دانش و تناسب فرد با سازمان بر رابطه بین رهبری تحولآفرین و رفتار کاری نوآورانه در کتابداران کتابخانههای عمومی شهر یزد میباشد.
روش کار پژوهش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد بودند که تعداد آنها 210 نفر بوده است. سعی شد همه آنها مورد مطالعه قرار گیرند یا به عبارت دیگر، سرشماری صورت گیرد ولی با توجه به عدم همکاری برخی از کتابداران، در مجموع 207 پرسشنامه تکمیل گردید. پردازش آماری دادهها در سطح توصیفی با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس و در سطح استنباطی با استفاده از معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی. ال. اس. تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: یافتههای حاصل از پژوهش و آزمون استنباطی فرضیه ها نشان داد که تناسب فرد با سازمان بر رفتار به اشتراکگذاری دانش و رفتار کاری نوآورانه مؤثر است و همچنین رفتار به اشتراکگذاری دانش بر رفتار کاری نوآورانه تأثیر مثبت و معناداری دارد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از این است برای افزایش رفتار نوآورانه باید نوع برخورد با کارکنان و سبک رهبری نیز خصوصیاتی شبیه به محیط امروزی یعنی تغییرپذیری و تحولپذیری را دارا باشد. بنابراین در میان سبکهای مختلف رهبری، سبک رهبری تحولگرا میتواند بر رفتار نوآورانه تاثیرگذار باشد.