مدیریت اطلاعات
محسن حاجی زین العابدینی؛ مهگل کامروا
چکیده
افزایش منابع و وجود حجم عظیمی از اطلاعات سبب شده است که کتابخانهها برای ارائه خدمات بهتر و سریعتر به مراجعان، به فناوریهای نوین روی آورند. یکی از این فناوریها، نرمافزارهای کتابخانهای هستند که در راستای کمک به کتابداران به کار گرفته میشوند. با این حال، استفاده از این فناوریها گاهی اوقات چالشهایی را برای کاربران به وجود ...
بیشتر
افزایش منابع و وجود حجم عظیمی از اطلاعات سبب شده است که کتابخانهها برای ارائه خدمات بهتر و سریعتر به مراجعان، به فناوریهای نوین روی آورند. یکی از این فناوریها، نرمافزارهای کتابخانهای هستند که در راستای کمک به کتابداران به کار گرفته میشوند. با این حال، استفاده از این فناوریها گاهی اوقات چالشهایی را برای کاربران به وجود میآورد که میتواند بر کارایی کتابداران و تجربه کاربران تأثیر منفی بگذارد. این پژوهش به بررسی و شناسایی عمیق مشکلات و چالشهایی میپردازد که کتابداران دانشگاه شهید بهشتی هنگام کار با نرمافزار کتابخانهای آذرسا با آن مواجه هستند. در نظر گرفتن اینکه کتابداران بهطور مستقیم با این نرمافزار در تعامل هستند و دانشجویان بهعنوان کاربران بالقوه، با هرگونه مشکل در استفاده از آن مستقیماً تأثیر میپذیرند، این مطالعه به دنبال بررسی دلایل اصلی این مشکلات از دیدگاه کتابداران است.این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی، کیفی-پیمایشی با رویکرد کتابخانهای میباشد. دادهها از طریق مراجعه حضوری به 7 کتابخانه دانشکدهای و کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی، مصاحبه با 9 نفر از کتابداران شاغل در دانشگاه و گردآوری نامههای کتابداران مبنی بر طرح شکایت از نرمافزار آذرسا از بهار سال 1400 تا آذرماه سال 1401 جمعآوری شدهاند. طی مصاحبهها و بررسیهای انجام شده، 33 مورد مشکل در هنگام کار با نرمافزار آذرسا توسط کتابداران مشخص شد. اکثر این مشکلات مربوط به سیستم نمایش و ورود اطلاعات است. در نهایت، شاخصهای کلیدی برای ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای شامل روشهای ورود اطلاعات، کامل بودن اطلاعات کتابشناختی، ویژگیها و ساختار فیلدها، استفاده از پایگاههای اطلاعاتی کمکی و ویژگیهای صفحه ورود اطلاعات میشود. ورود دقیقتر اطلاعات به نرمافزارهای مدیریت کتابخانهای، تأثیر قابلتوجهی بر کارایی و عملکرد کتابخانهها دارد.