نوع مقاله : مطالعه موردی
نویسندگان
1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده
افزایش منابع و وجود حجم عظیمی از اطلاعات سبب شده است که کتابخانهها برای ارائه خدمات بهتر و سریعتر به مراجعان، به فناوریهای نوین روی آورند. یکی از این فناوریها، نرمافزارهای کتابخانهای هستند که در راستای کمک به کتابداران به کار گرفته میشوند. با این حال، استفاده از این فناوریها گاهی اوقات چالشهایی را برای کاربران به وجود میآورد که میتواند بر کارایی کتابداران و تجربه کاربران تأثیر منفی بگذارد. این پژوهش به بررسی و شناسایی عمیق مشکلات و چالشهایی میپردازد که کتابداران دانشگاه شهید بهشتی هنگام کار با نرمافزار کتابخانهای آذرسا با آن مواجه هستند. در نظر گرفتن اینکه کتابداران بهطور مستقیم با این نرمافزار در تعامل هستند و دانشجویان بهعنوان کاربران بالقوه، با هرگونه مشکل در استفاده از آن مستقیماً تأثیر میپذیرند، این مطالعه به دنبال بررسی دلایل اصلی این مشکلات از دیدگاه کتابداران است.این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی، کیفی-پیمایشی با رویکرد کتابخانهای میباشد. دادهها از طریق مراجعه حضوری به 7 کتابخانه دانشکدهای و کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی، مصاحبه با 9 نفر از کتابداران شاغل در دانشگاه و گردآوری نامههای کتابداران مبنی بر طرح شکایت از نرمافزار آذرسا از بهار سال 1400 تا آذرماه سال 1401 جمعآوری شدهاند. طی مصاحبهها و بررسیهای انجام شده، 33 مورد مشکل در هنگام کار با نرمافزار آذرسا توسط کتابداران مشخص شد. اکثر این مشکلات مربوط به سیستم نمایش و ورود اطلاعات است. در نهایت، شاخصهای کلیدی برای ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای شامل روشهای ورود اطلاعات، کامل بودن اطلاعات کتابشناختی، ویژگیها و ساختار فیلدها، استفاده از پایگاههای اطلاعاتی کمکی و ویژگیهای صفحه ورود اطلاعات میشود. ورود دقیقتر اطلاعات به نرمافزارهای مدیریت کتابخانهای، تأثیر قابلتوجهی بر کارایی و عملکرد کتابخانهها دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Evaluation of Librarians' Perspectives on the Azarsa Library System: A Case Study at Shahid Beheshti University
نویسندگان [English]
- Mohsen Haji Zeinolabedini 1
- Mahgol Kamrava 2
1 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده [English]
The proliferation of resources and the massive influx of information have led libraries to adopt modern technologies to improve and expedite their services to patrons. One such technology is library software, which is employed to assist librarians in their duties. However, the use of these technologies sometimes introduces challenges for users, potentially affecting the efficiency of librarians and the user experience negatively. This research investigates and identifies the core issues and challenges faced by librarians at Shahid Beheshti University when working with the Azarsa library software. Considering that librarians interact directly with this software and that students, as potential users, are directly affected by any issues in its use, this study aims to explore the primary reasons behind these challenges from the librarians' perspective.
This research is applied in objective, qualitative-survey in methodology, with a library-based approach. Data were collected through in-person visits to the faculty and central libraries of Shahid Beheshti University, interviews with 9 librarians employed at the university, and the collection of librarians' letters of complaint about the Azarsa software from spring 2021 to December 2022.
Through interviews and analyses, 33 issues were identified by librarians while working with the Azarsa software. Most of these issues relate to the system of display and data entry.
Consequently, key indicators for evaluating library software include data entry methods, completeness of bibliographic information, features and structure of fields, use of auxiliary databases, and features of the data entry page. More precise data entry into library management software significantly impacts the efficiency and performance of libraries.
Upon revisiting the translation, it remains tailored to meet the technical and academic standards required for scholarly articles, including appropriate use of specialized terminology and adherence to grammatical norms. The composition aims for clarity and coherence, suitable for an academic audience. However, this refinement process ensures the translation's alignment with the nuanced demands of scholarly communication.
کلیدواژهها [English]
- Library software
- Azarsa
- university libraries
- information management
- librarians
- Shahid Beheshti University