مقاله پژوهشی
مدیریت دانش
سعید صحت؛ الهه محمدخانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش با مدل سازمان بهرهوری آسیایی است.
روش انجام پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران واحد ستادی مجتمع فناوریهای پیشرفته مدرس در شهر تهران است که تعداد 12 نفر بوده، جمعآوری دادهها بهصورت سرشماری و با استفاده از ابزار پرسشنامه الکترونیک بر ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش با مدل سازمان بهرهوری آسیایی است.
روش انجام پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران واحد ستادی مجتمع فناوریهای پیشرفته مدرس در شهر تهران است که تعداد 12 نفر بوده، جمعآوری دادهها بهصورت سرشماری و با استفاده از ابزار پرسشنامه الکترونیک بر مبنای مدلAPO بوده است. پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کروناخ بالاتر از 0/7 تایید شد. در این پژوهش از مدل بلوغ مدیریت دانش سازمان بهرهوری آسیایی جهت ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش استفاده شده است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار تحلیل آماری spss و نرمافزار اکسل استفاده شده است.
یافتهها: بر اساس میانگین بدست آمده، ابعاد رهبری، فناوری، یادگیری و نوآوری با میانگین بالای متوسط در وضعیت مناسب قرار دارند و سایر ابعاد با میانگین کمتر از 3 در رتبههای بعدی قرار می-گیرند. همچنین مجموع نمرات سطح بلوغ مدیریت دانش برابر با 8/119 است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که سطح بلوغ مدیریت دانش در مرحله آغازین است و این شرکت پروژه آزمایشی مربوطه را شروع کرده است. ابعاد فرایندهای دانشی و وضعیت کارکنان جزء فرصتهای بهبود شناسایی شدند و ابعاد رهبری مدیریت دانش و فناوری جزء نقاط قوت بودند.
Review Article,
کیفیت خدمات
کریمه نواصری؛ عبدالرضا نوروزی چاکلی؛ زهرا اباذری
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت و نقش محوری کتابخانه ها، در فراهم ساختن زمینه های انجام تحقیقات و در نتیجه توسعه کشور، بهبود کیفیت خدمات ارائه شده توسط این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در راستای بهبود کیفیت خدمات، سنجش سطح فعلی کیفیت خدمات ضروری است. هدف این مقاله تجزیه و تحلیل مقالات در مورد کارایی کتابخانه در رشته کتابداری و علم اطلاعات ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت و نقش محوری کتابخانه ها، در فراهم ساختن زمینه های انجام تحقیقات و در نتیجه توسعه کشور، بهبود کیفیت خدمات ارائه شده توسط این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در راستای بهبود کیفیت خدمات، سنجش سطح فعلی کیفیت خدمات ضروری است. هدف این مقاله تجزیه و تحلیل مقالات در مورد کارایی کتابخانه در رشته کتابداری و علم اطلاعات است. روش شناسی پژوهش: مفهوم کارایی ورودی-خروجی کتابخانه از چارچوب کلی عملکرد کتابخانه استخراج شده است. یافته ها: برای یافتن مستندات مرتبط با شاخصهای ارزیابی کیفی کتابخانههای عمومی ابتدا در پایگاههای اطلاعاتی مختلف با استفاده از کلمات کلیدی جستجو و پیشینههای مرتبط با ارزیابی کیفیت در سامانههای مختلف جهان مرور شد. علاوه بر این، در این مقاله خصوصیات ارزیابی کارایی کتابخانه ، اندازه گیری کارایی DEA ، معیارهای انتخاب شاخص های کارایی و عوامل تأثیرگذار مورد بحث قرار می گیرد.نتیجه گیری: از طریق ترکیب نتایج تحقیق برای کارایی کتابخانه در داخل و خارج ، می توان دریافت که تحقیقات دانشمندان خارجی زودتر آغاز شده و روند تحقیق طولانی تر و منظم است. در سالهای اخیر ، تحقیقات در مورد کارایی کتابخانه توسط محققان داخلی افزایش یافته است. در کل ، در مرحله انجام است. نمایش چگونگی انتخاب مدلهای مناسب برای محاسبه و تنظیم وزن شاخص به تلاش بیشتری نیازمند است