مقاله پژوهشی
اشتراک دانش
سید حسن صادق زاده؛ محبوبه عباسی؛ مریم بیطرفان
چکیده
مدیریت دانش در سازمان یکی از اساسیترین ارکان مدیریتی محسوب میشود که در عصر انفجار داده از اهمیت بالایی برخوردار است. سازمانها به طور مستمر در حال تولید اطلاعات و دانش بوده و بدون یک نظام منسجم و یکپارچه جهت شناسایی، استخراج، ذخیره و تسهیم آن سازمان هرگز توانایی حضور در بازار رقابتی را نخواهد داشت. از طرفی در سالیان اخیر با ظهور ...
بیشتر
مدیریت دانش در سازمان یکی از اساسیترین ارکان مدیریتی محسوب میشود که در عصر انفجار داده از اهمیت بالایی برخوردار است. سازمانها به طور مستمر در حال تولید اطلاعات و دانش بوده و بدون یک نظام منسجم و یکپارچه جهت شناسایی، استخراج، ذخیره و تسهیم آن سازمان هرگز توانایی حضور در بازار رقابتی را نخواهد داشت. از طرفی در سالیان اخیر با ظهور شبکههای اجتماعی متنوع و گسترده و با توجه به استقبال بالای کاربران، این ابزار نقشی اساسی در تولید و انتقال دانش در سازمان بر عهده دارند. کاربران فعال در این شبکهها به عنوان تولیدکننده و انتقال دهنده دانش دارای شاخصهای زیادی برای ارزیابی هستند. در این مقاله دو دسته شاخص شامل تسهیم دانش و شاخص های وفاداری و رضایتمندی کاربران مورد استفاده قرار گرفته است. با استفاده از تکنیکهای تصمیم-گیری چندمعیاره به تجزیه و تحلیل کیفی شاخصها پرداخته شده است. در ادامه با استفاده از روش خوشهبندی پیشنهادی به خوشه بندی مشتریان (کاربران) بر اساس شاخص های شناسایی شده اقدام شد. سپس با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی و مدلسازی ریاضی آرمانی به مدلسازی مسئله تسهیم دانش در شبکه های اجتماعی با رویکرد بهبود همزمان وفاداری و سطح دانش در میان کاربران پرداخته شد. مدل ارائه شده برای داده های مورد مطالعه تحقیق با استفاده از یک الگوریتم مبتنی بر روش بهینه سازی ازدحام ذرات حل شد و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.