نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه الهیات، دانشگاه پیام نور. تهران، ایران.
2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر منابع اطلاعاتی دیجیتال هنرنمایشی در پیوند دادن کودکان به مطالعه و کتابخوانی است. پژوهش از نوع کاربردی و از رویکرد نیمه آزمایشی استفاده کرده است. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان 7 تا 10 سال کتابخانههای عمومی شهر کاشان است و نمونهگیری به صورت هدفمند با استفاده از خوشهای چندمرحلهای و همگن انجام گردیده است. حجم نمونه آماری با توجه به حجم کودکان 7 تا 10 سال عضو کتابخانه عمومی امیرکبیر 30 نفراست. در سه گروه 10 نفری با روش پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری انجام شده است. جهت تجزیه و تحلیل و آمادهسازی از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) و تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شده است. یافته پژوهش نشان داد که اثربخشی در قصهگویی نمایشی بیشتر از اثربخشی در کتابخوانی و دیدین فیلم است. میانگین نمره انگیزش در گروه قصهگویی نمایشی 433/، در گروه کتابخوانی 93/2 و در گروه نمایش فیلم 75/2 میباشد که تفاوت معنادار افزایش انگیزه از طریق قصهخوانی نسبت به کتابخوانی و نمایش فیلم را نشان میدهد؛ بنابراین یافتهها نشان داد که کودکان بین 7 تا 10 سال به قصهگویی نمایشی گرایش و تمایل بیشتری دارند، درواقع قصهگویی نمایشی دیجیتال برای کودکان بین 7 تا 10 سال نوعی سرگرمی و تشویق به مطالعه میباشد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که هر سه روشدیجیتال قصهگویی، کتابخوانی و نمایش فیلم میتوانند روشهای مؤثری برای افزایش انگیزش و علاقهمندی کودکان 7 تا 11 سال به مطالعه باشند، اگرچه روش قصهگویی، اثربخشی بیشتری دارد. درمجموع هر سه روش برای کودکان موجب علاقهمند نمودن کودک به کتابخانه میشود به همین دلیل کودکانی که در جلسات دیجیتالی قصهگویی نمایشی، کتابخوانی و نمایش فیلم حضور مییابند بیشتر به کتابخانه و مطالعه علاقه پیدا میکنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Impact of Using Digital Performing Arts in Linking Children of Kashan City with Reading and Studing
نویسندگان [English]
- Rajab Akbarzadeh 1
- Saeed Ghaffari 2
- Saeed Kosravi 3
1 Assistant Professor, Department of Theology, Payam Noor University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payam Noor University, Tehran Iran.
3 Msc, Department of Knowledge and Information Science, Payam Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
This research deals with the impact of Using Digital dramatic art in linking children to reading and reading. the research is an applied and semi - experimental approach. the population of the study includes preschool children as well as the rest of public libraries in kashan and the sampling has been done purposefully using a multi - stage cluster. the sample size was calculated according to the size of the children in the amir kabir public library. three groups were tested by pre - test, post - test and post - test. to analyze and prepare results, multivariate analysis of covariance (mancova) and repeated measure anova were used. in all three groups (dramatic storytelling, screening and film screenings), motivation and interest in the study were tested in the pre - test and one month later. the results of mancova and repeated measure analysis of variance (mancova) showed that effectiveness in storytelling was more than effectiveness in reading and seeing films. the mean difference of motivation for children between 7 and 10 years shows a dramatic increase in motivation through Qissa Khwani and film screenings; the results showed that children between 7 and 10 years have a tendency to study drama and show that all three methods of storytelling, reading and film screenings would be an effective way to increase the motivation and interest of children between 7 and 11, although storytelling method has more effect. A total of all three children interested children in the library, so children who attend dramatic storytelling digital sessions, books and film screenings are more interested in the library and study.
کلیدواژهها [English]
- Performance
- Dramatic Art
- Reading
- Studing
- Link
- Representation
- Digital