طراحی چهارچوب مفهومی رهبری تحول دیجیتال در کتابخانه‌های دانشگاهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

10.30473/mrs.2025.73770.1609

چکیده

تحول دیجیتال در کتابخانه‌های دانشگاهی به معنای استفاده از فناوری‌های نوین برای بهبود دسترسی به منابع اطلاعاتی، تسهیل فرایندهای تحقیقاتی و ارتقاء تجربه کاربری است. کتابخانه‌های دانشگاهی با تخصص و ذهنیت پذیرش فناوری‌های نوین، به انجام فعالیت‌هایی مانند نگهداری دیجیتال، حفظ دیجیتال و آرشیو دیجیتال می‌پردازند. بنابراین، نقش کتابخانه‌های دانشگاهی در تحول دیجیتال دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است. فقط دانشگاه‌هایی که به‌روز باقی می‌مانند و از قدرت دیجیتال بهره‌برداری می‌کنند، قادر به ایجاد تحول دیجیتال مؤثر خواهند بود و در عصر دیجیتال به حیات خود ادامه می‌دهند. هدف از انجام این پژوهش شناسایی اجزای سازنده چهارچوب مفهومی رهبری تحول دیجیتالی در کتابخانه‌های دانشگاهی است. پژوهش حاضر به لحاظ نوع و هدف کاربردی و با روش پیمایشی، به‌منظور شناسایی مؤلفه‌های رهبری تحول دیجیتال در کتابخانه‌های دانشگاهی انجام شده است. جهت شناسایی عوامل مؤثر بر رهبری تحول دیجیتال در کتابخانه‌های دانشگاهی پرسشنامه به روش دلفی فازی طراحی شده است. تعیین روایی و پایایی بر اساس نظر متخصصان و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شده است. جامعه آماری این پژوهش، مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی تهران شامل دانشگاه‌های تهران، الزهرا (س)، شاهد و خوارزمی است و به‌منظور تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Excel 2016 و توابع پیشرفته برای آن استفاده شده است. به‌منظور شناسایی دقیق عوامل مؤثر بر تحول دیجیتال در کتابخانه‌های دانشگاهی، از روش دلفی فازی استفاده و سطح پذیرش یک عامل پس از اجماع نظر ۵ و سطح آستانه اختلاف میان دو مرحله نظرسنجی 2/0 در نظر گرفته شد. پس از جمع‌آوری نظرات خبرگان، دیدگاه خبرگان تجمیع شده و سپس مقدار معناداری اجماع نظرات در خصوص 50 عامل شناخته شده و در سه سطح میانگین، میانگین فازی و میانگین قطعی بررسی شده است. 11 عامل که میانگین محاسبه شده حسابی بالاتر از 3 و میانگین قطعی بالاتر از 0.5 داشتند، یعنی «روابط با تأمین‌کنندگان نرم‌افزاری و فناوری اطلاعات»، «تعریف نقش‌ها و مسئولیت‌ها برای دستیابی چشم‌انداز دیجیتال»، «تقویت روحیه همکاری و مشارکت»، «تعیین اهداف و نتایج مشخص، شفاف و قابل‌سنجش»، «روابط با تأمین‌کنندگان و مشتریان»، «نظارت بر اقدامات دیجیتال و انجام اقدامات اصلاحی»، «ایجاد سازوکاری برای ایجاد شفافیت و جلب اعتماد نزد ذینفعان کلیدی»، «تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری»، «تعهد به فناوری دیجیتال»، «روابط با مشاوران مدیریتی» و «افزایش سرعت تصمیم‌گیری» مورد تأیید خبرگان بودند. ابعاد سازنده چارچوب مفهومی رهبری تحول دیجیتال در پنج بعد «برنامه‌ریزی و هماهنگی»، «نظارت و کنترل»، «شرکای دیجیتال»، «رهبری و مدیریت دیجیتال» و «فرهنگ دیجیتال» شناسایی و بررسی شده است. بر اساس این نتایج، یازده عامل تأثیرگذار مشخص شده از مؤلفه‌های شرکای دیجیتال، برنامه‌ریزی و هماهنگی، رهبری دیجیتال و نظارت و کنترل هستند و نکته قابل توجه این است که هیچ عاملی از مؤلفة فرهنگ دیجیتال دیده نشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Conceptual Framework for Digital Transformation Leadership in University Libraries

نویسندگان [English]

  • Mitra samiei 1
  • Fatemeh Najafi Chime 2
  • Mehdi Alipour hafezi 3
  • Esmat Momeni 3
1 Assisitant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
2 Msc, Department of Knowledge and Information Science, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Digital transformation in academic libraries refers to the use of modern technologies to improve access to information resources, facilitate research processes, and enhance user experience. Academic libraries, with their expertise and mindset for adopting new technologies, engage in activities such as digital preservation, digital archiving, and digital curation. Therefore, the role of academic libraries in the digital transformation of universities is highly significant. Only those universities that remain up-to-date and leverage digital capabilities will be able to achieve effective digital transformation and continue to thrive in the digital age. The aim of this research is to identify the components that constitute the conceptual framework for digital transformation leadership in academic libraries. This research is applied in nature and aims to identify the components of digital transformation leadership in academic libraries through a survey method. To identify the factors influencing digital transformation leadership in academic libraries, a fuzzy Delphi questionnaire was designed. The validity and reliability were assessed and confirmed based on the opinions of experts and the calculation of Cronbach’s alpha coefficient. The statistical population of this study consists of the managers of academic libraries in Tehran, including the University of Tehran, Alzahra University, Shahid Beheshti University, and Kharazmi University. Data analysis was conducted using Excel 2016 and its advanced functions. To accurately identify the factors influencing digital transformation in academic libraries, a fuzzy Delphi method was employed, with a consensus acceptance level of 5 for a factor and a threshold difference level of 0.2 between the two rounds of surveys. After collecting the opinions of experts, the views were aggregated, and the significance of the consensus on 50 recognized factors was examined at three levels: average, fuzzy average, and definitive average. Eleven factors that had a calculated arithmetic mean above 3 and a definitive mean above 0.5 were identified, namely: “relationships with software and information technology providers,” “defining roles and responsibilities to achieve a digital vision,” “enhancing a spirit of collaboration and participation,” “establishing clear, measurable goals and outcomes,” “relationships with suppliers and customers,” “monitoring digital actions and implementing corrective measures,” “creating mechanisms for transparency and building trust among key stakeholders,” “strengthening a sense of accountability,” “commitment to digital technology,” “relationships with management consultants,” and “increasing the speed of decision-making,” were confirmed by the experts. The dimensions constituting the conceptual framework of digital transformation leadership were identified and examined across five dimensions: “Planning and Coordination,” “Monitoring and Control,” “Digital Partners,” “Digital Leadership and Management,” and “Digital Culture.” Based on the results, eleven influential factors were identified, which are components of digital partners, planning and coordination, digital leadership, and monitoring and control. Notably, no factors from the component of digital culture were observed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital transformation
  • digital leadership
  • academic libraries
  • conceptual framework
Abayomi, O. K., Adenekan, F. N., Abayomi, A. O., Ajayi, T. A., & Adesina, A. O. (2021). wareness and perception of artificial intelligence in the management of university libraries in Nigeria. Journal of Interlibrary Loan, Document Delivery & Electronic Reserve, 29(1–2), 13–28. https://doi.org/10.1080/1072303X.2021.1918602
 Akparobore, D., Omosekejimi, A. F., & Nweke, A. C. (2020). Librarians' awareness, positive attitude and ICT skills: A panacea for effective services delivery in the Fourth Industrial Revolution (4th IR) era in academic libraries in Southern Nigeria. Library Progress (International), 40(2), 184–194.​journals.acspublisher.com
Antonopoulou, H., Halkiopoulos, C., Barlou, O., & Beligiannis, G. N. (2021). Transformational leadership and digital skills in higher education institutes: During the COVID-19 pandemic. Emerging Science Journal, 5(1), 1–15. Doi: 10.28991/esj-2021-01252
Ashiq, M., Rehman, S. U., Safdar, M., & Ali, H. (2021). Academic library leadership in the dawn of the new millennium: A systematic literature review. The Journal of Academic Librarianship, 47(3), 102355. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102355
Baglama, B., Evcimen, E., Altinay, F., Sharma, R. C., Tlili, A., Altinay, Z., & Celebi, M. (2022). Analysis of digital leadership in school management and accessibility of animation-designed game-based learning for sustainability of education for children with special needs. Sustainability, 14(13), 7730. https://doi.org/10.3390/su14137730
Bates, A. T., & Sangrà, A. (2011). Managing technology in higher education: Strategies for transforming teaching and learning. Jossey-Bass.​
Ehlers, U. D. (2020). Digital leadership in higher education. Journal of Higher Education Policy and Leadership Studies, 1(3), 6–14. https://doi.org/10.29252/johepal.1.3.6ResearchGate
Gholichkhani, M., Samadi Moghadam, Y., & Fathi, K. (2020). Identifying Main Dimensions of Digital Transformation Maturity at Industrial Organizations through Systematic Literature Review. Journal of Technology Development Management, 8(4), 11–47.  (In Persian). Doi:10.22104/jtdm.2021.4192.2521
 Hosseini-Nasab, S. M., Zanjani, M., & Gholipour, A. (2021). Defining a Framework for Chief Digital Officer Duties as Digital Transformation Governor in Organizations. Human Resource Studies, 11(1), 1–25. (In Persian) Doi: 10.22034/jhrs.2021.130495
Jalali, P., Salimi, M., Irannejad, P., & Ninavaei, M. (2023). Identifying digital transformation leadership factors in medical science university education and providing a model using thematic analysis. Journal of Excellence in Education and Training, 2(1), 118–141. (In Persian)
 Kooshki Jahromi, A., Hashemi, S. E., Akbari, M., Saeemi, R., & Bakhshi Kouhikhili, F. S. (2021). Challenges and barriers of digital transformation in organizations and the role of digital leadership in overcoming them. In The 18th International Management Conference, Tehran, Iran. (In Persian)
Le, B. P. (2015). Academic library leadership in the digital age. Library Management, 36(4/5), 300–314. https://doi.org/10.1108/LM-07-2014-0083Pure PSU+1ProQuest+1
McCarthy, P., Sammon, D., & Alhassan, I. (2021). Digital transformation leadership characteristics: A literature analysis. Journal of Decision Systems, 32(1), 79–109. https://doi.org/10.1080/12460125.2021.1908934
  Norouzi, H., Nosratpanah, R., & Barani, S. (2022). The Influence of Digital Leadership on Firm Performance in Dynamic Environments: The Role of Dynamic Capabilities, Business Model Innovation, and Sustainable Competitive Advantage. Business Management, 14(3), 445–474.   (In Persian). Doi: 10.22059/jibm.2022.333405.4290
 Nouri, M., Shah Hosseini, M. A., Shami Zanjani, M., & Abedin, B. (2019). Designing a conceptual framework of digital transformation leadership in Iranian organizations. Management and Planning in Educational Systems, 12(2), 211–242. https://doi.org/10.29252/mpes.12.2.211
Okunlaya, R. O., Syed Abdullah, N., & Alias, R. A. (2022). Artificial intelligence (AI) library services innovative conceptual framework for the digital transformation of university education. Library Hi Tech, 40(6), 1869–1892. https://doi.org/10.1108/LHT-07-2021-0242
 Rahmati Kohrudi, S., Shams Mourkani, G., Shami Zanjani, M., & Abolghasemi, M. (2021). A framework for explaining the competencies of digital leaders using meta-synthesis method. Human Resource Management Researches, 13(1), 9-42. (In Persian)  Dor: 20.1001.1.82548002.1400.13.1.1.5
Ratajczak, S. (2022). Digital leadership at universities – a systematic literature review. Forum Scientiae Oeconomia, 10(4), 133–150. https://doi.org/10.23762/FSO_VOL10_NO4_7ResearchGate+1ResearchGate+1
Tella, A., Okojie, V., Abdullahi, F., & Ajani, Y. A. (2022). The future of libraries in Nigeria during the Fourth Industrial Revolution. portal: Libraries and the Academy, 22(3), 547–558. https://doi.org/10.1353/pla.2022.0033SciSpace