تحلیل پیکربندی عوامل موفقیت در توسعه محصول استارتاپ‌ها با رویکرد کارآفرینی دیجیتال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

2 دانشجوی دکتری گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

3 استادیار مدیریت فناوری اطلاعات، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.

4 دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

10.30473/mrs.2025.74786.1633

چکیده

هدف: هدف بسیاری از استارت‌آپ‌ها، رشد سریع و توسعه بازار است، اما مطالعات پیشین کمتر به تحلیل پیکربندی‌های علی عوامل مؤثر بر موفقیت آن‌ها پرداخته‌اند.
روش کار پژوهش: روش از نوع توصیفی-اکتشافی و به صورت پیمایشی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه استارتاپ‌های فعال در حوزه فناوری دیجیتال در زیست‌بوم کارآفرینی ایران است و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، تعداد ۱۹۰ استارتاپ تک‌محصولی انتخاب شدند که معیار انتخاب آن‌ها، فعالیت در حوزه دیجیتال و تمرکز بر توسعه یک محصول مشخص بوده است.
یافته‌ها: تحلیل کیفی فازی (fsQCA) چهار پیکربندی علّی متمایز را برای دستیابی به توسعه موفق محصول در استارتاپ‌های با رویکرد کارآفرینی دیجیتال شناسایی کرد. هر پیکربندی نشان‌دهنده مسیر متفاوتی از ترکیب شرایط ضروری و کافی است که در کنار یکدیگر می‌توانند منجر به موفقیت در توسعه محصول شوند.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس تحلیل‌های کیفی فازی، چهار مسیر متفاوت برای توسعه موفق محصول در استارتاپ‌های دیجیتال شناسایی شد.در مسیر اول، ترکیب رهبری دیجیتال، چابکی سازمانی و داده‌محوری نقش کلیدی دارد. مسیر دوم نشان می‌دهد که تمرکز بر ایده‌پردازی ناب و تحلیل رقبا بدون تجربه کاربری می‌تواند به توسعه محصول منجر شود. مسیر سوم بر همکاری با پلتفرم‌ها و بهینه‌سازی هزینه‌ها تأکید دارد و مسیر چهارم بر نقش فناوری و مدیریت ریسک در غیاب سازوکارهای بازاریابی. این نتایج نشان می‌دهد که استارتاپ‌ها با توجه به شرایط خاص خود، می‌توانند از مسیرهای مختلف اما مؤثر برای توسعه محصول استفاده کنند. این مطالعه با ارائه چارچوبی پیکربندی محور، سهم نظری و عملی در حوزه کارآفرینی دیجیتال دارد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Configuration of Success Factors in Startup Product Development with a Digital Entrepreneurship Approach

نویسندگان [English]

  • ali badizadeh 1
  • reza bazgir 2
  • mohamadreza sanaei 3
  • rouhollah zaboli 4
1 Assistant Professor of Management Department, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
2 Ph.D. student of entrepreneurship, Islamic Azad University, Qazvin branch
3 Assistant Professor, Department of IT Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
4 Associated Professor, Health Management Research Center, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Purpose: The goal of many startups is rapid growth and market expansion, but previous studies have rarely analyzed the causal configurations of factors affecting their success. The aim of this study is to present a configuration analysis of the success factors in product development of startups with a digital entrepreneurship approach.
Methodology: The research method is descriptive-exploratory and conducted in a survey manner. The statistical population of the study includes all startups active in the field of digital technology in the Iranian entrepreneurial ecosystem that have developed a specific product to the market launch stage. From this population, using a simple random sampling method, 190 single-product startups were selected, whose selection criteria were activity in the digital field and focus on developing a specific product.The research constructs, including dimensions of product development with a digital entrepreneurship approach in startups, which were obtained based on qualitative structural-interpretive analysis and MICMACK, include risk variables (entrepreneurial innovation and competitor analysis); influential variables (fundamental foundations, ideation and validation, development and optimization); regulatory variables (commercialization and marketing, environmental factors, focus on agility, digital leadership, development of the entrepreneurial ecosystem); secondary levers (UX user experience) and influential ones (scalability and sustainability, digital ecosystem integration). The required information was collected using a researcher-made questionnaire based on the Likert scale. .
Findings: The findings show four configurations of success:
Configuration 1: Emphasizes the central role of digital leadership and organizational agility as key success factors.
Configuration 2: Highlights the significance of innovative ideas and competitor analysis, often without prioritizing sustainability.
Configuration 3: Focuses on cost optimization and collaboration with platforms. Key strategies include leveraging automation, reducing RD expenses, and partnering with accelerators and research labs as essential conditions for product development.
Configuration 4: Centers on technology-driven approaches and risk management, emphasizing advanced technology and environmental risk management (e.g., sanctions) as crucial factors, regardless of regulatory influences.
Conclusion: Based on the findings of this study, future research should explore the impact of various digital leadership styles on the development of dynamic digital capabilities in startups, analyze how organizational agility contributes to the long-term sustainability of startups across different industries, and investigate specific contexts where neglecting UX can lead to success—such as in B2B markets with technical buyers or pioneering products in their early phases.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital Entrepreneurship
  • New Product Development
  • Startups
  • Fuzzy Qualitative Comparative Analysis (fsQCA)
  • Factor Configuration
  • تاریخ دریافت: 11 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 27 شهریور 1403
  • تاریخ پذیرش: 14 بهمن 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 30 بهمن 1403