با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف: پژوهش حاضر به بررسی مقایسه‌ای چکیده مجلات حوزة کتابداری و اطلاع‌رسانی فارسی و میزان مطابقت آنها با دستنامۀ انتشاراتی ای. پی.‌ ای می‌پردازد.
روش: در این پژوهش که با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شده است، داده‌ها از طریق مطالعة چکیده‌ها بدست آمده‌اند. جامعه آماری این پژوهش را فصلنامه‌های مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات (فصلنامه کتاب)، تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، علوم و فناوری اطلاعات، کتابداری و اطلاع‌رسانی، گنجینه اسناد و تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی تشکیل می‌دهند. از هر نشریه، چکیده مقالات 4 شماره اخیر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
یافته‌ها: از بین تعداد 245 چکیدة مورد بررسی، 49. 4 درصد ساختاریافته و 50. 6 درصد غیرساختاریافته بودند که میانگین امتیاز نوع ساختاریافته بیشتر از غیرساختاریافته بود. از میان مجلات کتابداری نیز فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات حایز مطلوب‌ترین وضعیت از نظر همخوانی چکیده‌ها با دستنامۀ ای. پی.‌ ای بود و فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی نیز کمترین مطابقت را با دستنامۀ مذکور داشت. از نظر میزان مطابقت مقوله‌های هر چکیده با ای. پی.‌ ای نیز قسمت «هدف» دارای بیشترین و قسمت «نتیجه‌گیری» حایز کمترین میزان همخوانی بود.
نتیجه‌گیری: بررسی‌ها آشکار ساخت که بیشتر مجلات مورد بررسی از چکیده ساختار یافته استفاده کرده‌اند، هر چند ساختار آنها یکسان نیست. با توجه به یافته‌های حاصل از ین پژوهش به‌نظر می‌رسد استفاده از ساختاری از پیش تعیین شده برای ارائه اطلاعات در چکیده به ارتقای کیفیت چکیده‌ها کمک نموده است. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The significance of using standard criteria for writing abstracts of articles published in academic journals

چکیده [English]

This survey aimed at providing a comparative analysis of the abstracts published in Persian journals of LIS and their consistency with APA standards. This survey used a content analysis method. Data were collected through the study of abstracts. Journals included in this study were as follows: Faslname-ye Ketab, Journal of Academic Librarianship and Information Science, Iranian Journal of Information Processing & Management, Library and Information Science Quarterly, Ganjine-ye Asnad, and Research on Information Sciences & Public Libraries. Of each publication, abstracts from 4 recent issues were studied. From a total of245 abstracts, 49.4 percent werestructured and 50.6 percent were unstructured. The mean score for structured abstracts was higher than that of the unstructured ones. Among the journals studied, abstracts published in Faslname-ye Ketabarewere more consistent with APA standards, while abstracts published in the Library and Information Science Quarterly observed the APA format the least. The most frequent omissionsin the abstracts studied was related to information about ''conclusions" and the least frequent omissions belonged to the "purpose". It was revealed that most of the Persian journals of LIS use structured abstracts, although the structures used were not thesame. Based on the findings, it seems that a structured formatincreases the quality of abstracts. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Abstracting
  • Library and Information Science Journals
  • Structured Abstracts
  • Unstructured Abstracts