با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف: پژوهش حاضر رابطة بین یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمــان را مورد بررسی قرار داده است.
روش: روش انجام پژوهش، توصیفی – همبستگی و جامعه آماری شامل 820 نفر از کارکنان دیپلم و بالاتر از دیپلم ایـن شرکـت می‌شدند. نمونه مورد مطالعه شامل 260 نفری که به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای از جامعه یاد شده انتخاب گردیدند. ابزار اندازه‌گیری شامل دو پرسشنامه اقتباس شده از تحقیقات قبلی بودند که با بررسی مجدد اعتبار و پایایی، پایایی پرسشنامه مدیریت دانش با 26 گویه و پایایی پرسشنامه یادگیری سازمانی با 24 گویه با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب 94/0 و 92/0 به‌دست آمد. به‌منظور تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها پژوهش از روش‌های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است.
یافته­ ها: نتایج بدسـت آمده از آزمون فرضیه‌ها حاکی از تأیید هـر فرضیه پژوهش می‌باشد. این امر بیانگر این واقعیت است که بین یادگیری سازمانی و مؤلفه‌های آن شامل تفکرسیستمی، مدل‌های ذهنی، چشم‌انداز مشترک، یادگیری تیمی و مهارت‌های فردی با مدیریت دانش در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Study on the relationship between organizational learning and knowledge management in the M. I. S Oil & Gasproduction company

چکیده [English]

This study examined the relationship between organizational learning and knowledge management in the M. I. S oil & Gas production company. The method used was descriptive-correlative and the population were 820 people, who held high school diplomas and associate degrees. The sample included 260 individuals and were selected (ranking) randomly. The instruments included two questionnaires developed by other researchers. The reliability was measured using Cronbach alpha (knowledge management questionnaire = %94 and organizational learning questionnaire = %92). Data were analyzed using Pearson correlation and multiple regression. The results confirmed the significance of the two hypotheses in this research. The results showed that there was a significantly positive relationship between organizational learning and its components (systemic thinking, mental models, shared vision, team learning and personal skills) and knowledge management in the M. I. S. oil and gas production company.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational learning
  • Systemic Thinking
  • mental Models
  • Shared Vision
  • Team Learning
  • Personal Skills
  • Knowledge
  • knowledge management