نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت مدیریت کتابخانههای دانشگاه بوعلیسینا همدان براساس مدل مدیریت کیفیت جامع میباشد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان کتابخانههای دانشگاه بوعلیسینا میباشند که در سال 1392 در این سازمان مشغول به فعالیت هستند که تعداد کل آنان 29 نفر میباشند. ابزار گرآوری دادهها پرسشنامه میباشد. از 29 پرسشنامه توزیع شده 27 مورد تکمیل و بازگردانده شد. روشهای آماری شامل آمار توصیفی و آمار استنباطی (کولموگروف – اسمیرنوف، T تک نمونه ای و فریدمن) بود.
یافتهها: نتایج به دست آمده در کل نشان داد که مدیریت کتابخانههای دانشگاه بوعلیسینا و ابعاد آن منطبق با مدل مدیریت کیفیت جامع بوده و به عبارتی سطح مدیریت کتابخانههای دانشگاه بوعلیسینا براساس مدل مدیریت کیفیت جامع مورد قبول بوده و از سطح مناسبی برخوردار میباشد. همچنین مؤلفه حمایت و رهبری مدیریت عالی بیشترین انطباق را بر مدل مدیریت کیفیت جامع دارد.
نتیجهگیری: نتایج بیانگر آن است که وضعیت کتابخانهها در خصوص مدیریت کیفیت جامع در حالت کلی در حد نسبتاً بالاتری از میانگین و در حد مطلوب قرار دارد. و این نتیجه نشان میدهد انتظارات مراجعان در کتابخانههای مورد بررسی به نحو خوبی برآورده میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluation the status of Bu-Ali Sina University libraries management according to Total Quality Models
چکیده [English]
Purpose: The Aims of this study was to survey Bu-Ali Sina University libraries base on total quality management model.
Methodology: The research method is survey. Research population included all Manager and employees of Bu-Ali Sina University libraries, whose are 29 in total. The data collection tools was questioner that designed based on ISO 9000 management quality. For analyzing data we use descriptive and inferential statistics (Kolmogorov, Simonov, T single, and Freedman).
Finding: research finding showed that the library management of Bu-Ali Sina University libraries were based on TQM, in other words, management of these library was compatible with TQM dimensions and level of management was acceptable. Leadership and Support have had high compatibility with TQM.
Results: The results showed that the level of total quality management in libraries in general is much higher than the average and desirable. This result suggests that the expectations of user’s in libraries meet in a good way.
کلیدواژهها [English]
- libraries management
- Evaluation
- TQM
- Bu-Ali Sina University libraries