با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف: در قرن حاضر ارائه خدمات با کیفیت مطلوب یکی از چالش­های مهم در سازمان­های خدماتی به شمار می­رود و کتابخانه­ها و مراکز اطلاع‌رسانی به ویژه کتابخانه­های عمومی، به لحاظ ماهیت وجودی وکارکردهای خود از این امر مستثنی نیستند. پژوهش حاضر نیز با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه عمومی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با استفاده از ابزار لیب­کوال انجام شده است.
روش‌شناسی: روش پژوهش از نوع پیمایشی و داده­ها با استفاده از پرسش­نامه استاندارد لیب­کوال جمع‌آوری شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کاربران فعال کتابخانه آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در سال 1392 تشکیل داده است، که شامل 1887 نفر بوده­اند. روش نمونه­گیری طبقه­ای (درصدی) و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 319 نفر بود، که پس از توزیع پرسشنامه­ها توسط محقق 262 عدد (82 درصد) بازگردانده شد. محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (92/0) نشان داد که پرسش­نامه از پایایی لازم برخوردار است. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی شامل، آزمون‌های تی زوجی، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه محاسبه گردیده است.
یافته­ها: بر اساس یافته­های پژوهش، شکاف کفایت و برتری خدمات کتابخانه در هر یک از ابعاد لیب کوال (تأثیر خدمات ارائه شده، کنترل اطلاعات، مکان (کتابخانه به عنوان یک محل)) منفی است،
نتیجه­گیری: کتابخانه قادر به برآوردن حداقل و حد مطلوب خدمات مورد انتظار کاربران درهیچ یک از این ابعاد لیب کوال نبوده است. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Studying the Library Service Quality based on Libqual Model: A Case Study of Holy Shrine Ahmadi and Mohammadi (PBUH)

چکیده [English]

Purpose: In present century, giving services with high quality is a big challenge in service organizations. Libraries and information centers especially, public libraries because of its function and nature, also are not in exception. The purpose of the present study is to assess service quality of Holy Shrine Ahmadi and Mohammadi Shahcheragh library using LibQual model.
Methodology: In a survey research and the data was collected by using LibQual questionnaire. Research  statistical population included all holy shrine Ahmadi & Mohammadi library active users in 2013(1887 ones). That was a classified(percentage) sampling method and Sample size by using Morgan table was 319, that 262 ones (82 percent) were back. Cronbach alpha coefficient (0.92) verified reliability of scale. Data were analyzed by descriptive and deductive statistics including Paired Sample t-test, Independent Sample t-test , One Way ANOVA.
Results: Adequacy and superiority gap of service quality in all dimensions of LibQual model (Affect of Service , Information Control, Library as a Place) was negative.
Result: The library was not able to  meet the minimum and desired levels of service quality in any LibQual dimensions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quality Evaluation
  • Library Services
  • LibQUAL
  • Holy Shrine Ahmadi & Mohammadi library