نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: در قرن حاضر ارائه خدمات با کیفیت مطلوب یکی از چالشهای مهم در سازمانهای خدماتی به شمار میرود و کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی به ویژه کتابخانههای عمومی، به لحاظ ماهیت وجودی وکارکردهای خود از این امر مستثنی نیستند. پژوهش حاضر نیز با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه عمومی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با استفاده از ابزار لیبکوال انجام شده است.
روششناسی: روش پژوهش از نوع پیمایشی و دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد لیبکوال جمعآوری شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کاربران فعال کتابخانه آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در سال 1392 تشکیل داده است، که شامل 1887 نفر بودهاند. روش نمونهگیری طبقهای (درصدی) و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 319 نفر بود، که پس از توزیع پرسشنامهها توسط محقق 262 عدد (82 درصد) بازگردانده شد. محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (92/0) نشان داد که پرسشنامه از پایایی لازم برخوردار است. دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی شامل، آزمونهای تی زوجی، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه محاسبه گردیده است.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، شکاف کفایت و برتری خدمات کتابخانه در هر یک از ابعاد لیب کوال (تأثیر خدمات ارائه شده، کنترل اطلاعات، مکان (کتابخانه به عنوان یک محل)) منفی است،
نتیجهگیری: کتابخانه قادر به برآوردن حداقل و حد مطلوب خدمات مورد انتظار کاربران درهیچ یک از این ابعاد لیب کوال نبوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Studying the Library Service Quality based on Libqual Model: A Case Study of Holy Shrine Ahmadi and Mohammadi (PBUH)
چکیده [English]
Purpose: In present century, giving services with high quality is a big challenge in service organizations. Libraries and information centers especially, public libraries because of its function and nature, also are not in exception. The purpose of the present study is to assess service quality of Holy Shrine Ahmadi and Mohammadi Shahcheragh library using LibQual model.
Methodology: In a survey research and the data was collected by using LibQual questionnaire. Research statistical population included all holy shrine Ahmadi & Mohammadi library active users in 2013(1887 ones). That was a classified(percentage) sampling method and Sample size by using Morgan table was 319, that 262 ones (82 percent) were back. Cronbach alpha coefficient (0.92) verified reliability of scale. Data were analyzed by descriptive and deductive statistics including Paired Sample t-test, Independent Sample t-test , One Way ANOVA.
Results: Adequacy and superiority gap of service quality in all dimensions of LibQual model (Affect of Service , Information Control, Library as a Place) was negative.
Result: The library was not able to meet the minimum and desired levels of service quality in any LibQual dimensions.
کلیدواژهها [English]
- Quality Evaluation
- Library Services
- LibQUAL
- Holy Shrine Ahmadi & Mohammadi library