نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان آشنایی اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور با مدیریت اطلاعات شخصی میباشد.مدیریت اطلاعات شخصی (شامل گردآوری، نگهداری، سازماندهی و بازیابی اطلاعات شخصی) در بین اعضای هیئت علمی مورد بررسی قرار میگیرد.
روششناسی: این پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از اینترنت انجام گرفته است. جامعه پژوهش را اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی تشکیل می-دهند. تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی 207 نفر بودند. پرسشنامه برای تمامی اعضای علمی از طریق ایمیل ارسال شد. 81 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از نرم افزار اس.پی.اس. اس نسخه 16 استفاده شده است و با کمک آمار توصیفی و آزمون همبستگی کرامر یافتهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد اعضای هیئت علمیبا مباحث گردآوری، نگهداری و سازماندهی و بازیابی اطلاعات آشنایی داشته و در این حوزهها نسبتاً موفق عمل کردهاند. در واقع یافتهها نشان میدهند که اعضای هیئت علمی با کلیت موضوع مدیریت اطلاعات آشنایی دارند. اما آنچه که در پژوهش آشکار شد، به نظر میرسداعضای هیئت علمی با ابزارهای جدید مدیریت اطلاعات مانند اند نوت و نظایر آن زیاد آشنایی ندارند و از آنها کمتر استفاده میکنند. همچنین رابطه معناداری بین نوع جستجوی اطلاعات و رتبه اعضای هیئت علمی و جنسیت آنها وجود ندارد.
نتیجهگیری: علیرغم اینکه اعضای هیئت علمی با مدیریت اطلاعات شخصی آشنا هستند اما ارائه دورههای آموزشی و کارگاههای عملی در زمینه مدیریت اطلاعات، میتواند به اعضای هیئت علمی کمک کند تا در حوزه مدیریت اطلاعات به روزتر بوده و در این زمینه توانمندتر عمل کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Personal Academic Information Management: A Case Study of Faculty Member of Khorasan Razavi Payam Noor University
چکیده [English]
Purpose: This paper studies the personal information management (gathering, storing, organization and retrieval) among faculty members of PNU.
Methodology: The study population was composed of faculty members of PNU KhorasanRzavi. There were 207 faculty member in KhorasanRazavi. Questioner was sent for all faculty members by email. 81 person applied it.Data was gathered during 1month. Data analysis has been done by SPSS 16. Data was analyzed by descriptive statics and correlation Cramer.
Findings: Findings of this paper show that although faculty members are familiar with gathering, organizing, storing, and retrieving information and have been successful in these areas but they are not familiar whit new tools in information management.
Result: It is necessary for faculty members to be familiar with new tools of information management like End Note until they can work more powerful than the past. Findings show that faculty members know about information management but they need to use new tools in this area. Presentation of educational course and educational workshops can cause better operation of faculty members in personal information management.
کلیدواژهها [English]
- Personal Information Management
- academic information management
- faculty member of Payam Noor