نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: طی دهههای گذشته و درنتیجه پیشرفتهای به وجود آمده در فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحولات انقلابی در محیط کتابخانهها رخداده است که درنتیجه آن، نقشهای تازهای را برای متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی، طلب میکند. این پژوهش باهدف مقایسه میزان آشنایی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی ایران و نروژ با مهارتهای فناوری اطلاعات انجامگرفته است.
روششناسی: نوع پژوهش حاضر، پیمایشی- تطبیقی و کاربردی میباشد و برای جمعآوری اطلاعات و سنجش نظرات کتابداران از پرسشنامهای محقق ساخته استفاده شده است.
یافتهها: فناوری اطلاعات نقش متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی را تحت تاثیر قرار داده است و فرصتهایی برای ارتقای شخصی و حرفهای برای آنها به وجود آورده است. برخلاف کتابداران دانشگاه اسلو که آموزش رسمی را مهمترین راه جهت کسب مهارتهای فناوری اطلاعات میدانند همتایانشان در دانشگاه تهران مهترین شیوه را مطالعه شخصی و آموزش غیر رسمی دانستهاند. این امر حکایت از آن دارد که گروههای کتابداری متولی آموزش کتابدارن لازم است که در روشها و شیوههای آموزش خود بازنگری کرده و محتوای آموزشی خود را با نیازهای کنونی جامعه و تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات منطبق نمایند. کتابدارن دانشگاه تهران مهمترین موانع پیشروی خود جهت فراگیری و آشنایی با مهارتهای فناوری اطلاعات را عدم علاقه مسولان رده بالا نسبت به فرستادن آنها جهت آموختن مهارتهای فناوری اطلاعات میدانند، که این امر نیازمند تحقیق در چرایی آن است و تحقیقی جداگانه را طلب میکند.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که کتابداران شاغل در دانشگاه اسلو با میانگین (2/92) و سطح معناداری 003/0 بیشتر از کتابدارن شاغل در دانشگاه تهران با مهارتهای فناوری اطلاعات آشنا میباشند. همچنین مردان با میانگین (90) و سطح معناداری 000/0 در زمینه آشنایی با مهارتهای فناوری اطلاعات، در هر دو دانشگاه (اسلو و تهران) نسبت به زنان پاسخگو از امیتاز بالاتری برخوردار بودهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparative study of Familiarity with Information Technology Skills: Librarians Working at Tehran University and the University of Oslo, Norway
چکیده [English]
Purpose: Over the past decade, resulting in enhancements to the information and communication technology, the revolutionary changes that occurred in the library environment, resulting in new roles for library and information professionals, demands.The goal of our study was to compare the university's libraries and librarians are familiar with information technology skills Anjamgrfth is Norway.
Methodology: In this study, a comparative survey is to gather information and assess the application and librarians' views of the questionnaire was used.
Finds: IT has affected the role of library and information professionals, and opportunities for personal andprofessional improvement has created for them. Unlike the librarians at the University of Oslo that formal education is the most important way to recognize information technology skills Tehran University librarians have the most important method of self-study and informal learning. Library groups responsible for librarian education is necessary to review the methods and practices of training and Educational content with the current needs of the society and development of ICT in their matches. Tehran University librarians to learn the most important barriers to progress and familiarity with information technology skills to high-ranking officials to send their lack of interest to learn IT skills to know and this requires separated research and study why it is paid.
Results: The results show that librarians working at the University of Oslo, with a mean (2/92) and 003/0 more meaningful level of librarians working at Tehran University are familiar with information technology skills. Also, men with a mean (90) and 0.000 significance level of familiarity with information technology skills, in both universities (Oslo and Tehran) responsive to women was higher than the underprivileged.
کلیدواژهها [English]
- academic librarians
- IT skills
- Tehran University
- University of Oslo
- IT