نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان و نحوه بکارگیری کتابهای الکترونیکی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در سال 1393-1392 انجام شده است.
روش : این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه پژوهش از طریق فرمول تعیین حجم نمونه کوکران 238 نفر برآورد شد و روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای متناسب با حجم است و پرسشنامه محقق ساخته میباشد. روایی پرسشنامه توسط اساتید مجرب تایید و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی 95/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میزان و نحوه بکارگیری کتاب الکترونیکی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بیشتر از سطح متوسط میباشد. همچنین میزان کاربرد مؤلفه روشهای آگاهی و دستیابی به کتاب الکترونیکی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان، کمتر از سطح متوسط و میزان کاربرد استفاده از محتوای کتاب الکترونیکی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، بیشتر از سطح متوسط میباشد.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر برآن است تا با مشخص کردن میزان نیاز و نحوه بکارگیری کتابهای الکترونیکی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی به عنوان کاربران ویژه کتابخانههای دانشگاهی لزوم فراهمآوری انواع کتابهای الکترونیکی متناسب با این کاربران را نشان دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Studying the Amount and Manner of Using e-books in Educational and Research Activities by Faculty Members at Isfahan State Universities