با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه­ای قابلیت­های نرم­افزارهای همترازخوانی سامانه­های مدیریت محتوای نشریات ملی و بین­المللی به‌منظور شناسایی ویژگی‌های ضروری انجام شده است.
روش­شناسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی- کاربردی بوده و روش گردآوری اطلاعات به روش میدانی و مرور سیستم، مشاهده، مطالعات کتابخانه­ای و بهره­گیری از سیاهه وارسی محقق ساخته، بوده است. جامعه پژوهش، شامل سامانه­های مدیریت پایگاه نشریات داخلی و خارجی و تجزیه و تحلیل داده­ها در دو سطح تحلیلی و توصیفی انجام شده است.
یافته­ها: در بخش اول پژوهش، قابلیتهای همترازخوانی سامانه­های مدیریت پایگاه نشریات در قالب جداولی ارائه شدند. در بخش دوم پژوهش با استفاده از سیاهه وارسی محقق ساخته بر اساس یافته­های بخش اول و یک­سری اطلاعات دیگر، میزان حضور قابلیتها در سامانه­های نمونه بررسی شد و در مرحله سوم پژوهش با مقایسه سامانه­های انتخابی این نتیجه حاصل شد که بیشترین امتیاز دریافتی از امکانات موجود مربوط به سامانه­های مدیریت محتوای پایگاه نشریات سه سامانه بین­المللی ای. ای. اس[1]، ای. ام[2]، ا. جی. اس[3] بود. از بین سامانه­های داخلی سامانه مدیریت نشریات شرکت یکتاوب با اختلاف جزئی با سیستم­های بین­المللی هم سطح بود و امکانات موجود در سامانه مدیریت نشریات شرکت یکتاوب نسبت به دو سیستم داخلی (شرکت­های توسعه انفورماتیک ایران و پژوهشگران سلامت) بالاترین امتیاز را دارا بود.
نتیجه­گیری: یافته‌های پژوهش نشان داد، کلیه امکانات موجود در سامانه­های مدیریت محتوای نشریات ادواری به‌منظور حذف هزینه‌های اضافی موجود در روش­های سنتی و همچنین کاهش بازه­ی زمانی ارسال مقاله تا چاپ و ایجاد رابطه تعاملی بین کاربران می­باشد.



[1]. EES (Elsevier Editorial System)


[2]. EM (Editorial Manager)


[3]. OJS (Open Journal System) 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Content Management Systems’ Capabilities for Peer Review among Iranian and International Journals

چکیده [English]

Purpose: The present study aims to identify and compare the features and capabilities of Content Management Systems’ peer judgment among Iranian and international journals in order to identify the essential features.
Methodology: A survey was used and data were collected through a review of systems (web-based survey), observation, library studies and a researcher-made checklist. The population consisted of national and international journal database management systems and the selected sample included three domestic journals database management system (Yekta Web Shargh, Anformatic systems, Pajooheshgaran-e-Salamat) and three foreign systems (OJS, EM, EES). Data analysis was performed in two phases (analytical and descriptive).
Findings: In the first part, the capabilities and features of the selected samples’ peer judgment mechanism were identified and presented (in tables). In the second part, based on the findings from the first phase, the aforementioned checklist was developed. Then, the presence of the features and facilities in the selected samples’ systems were analyzed. In the third stage of research, by comparing these systems, it was observed that the highest score from available resources was related to international periodical content management systems (OJS, EM, EES). Moreover, Yekta Web Afzar Shargh Company system seemed to have little differences with those of international systems.
Conclusion: The findings showed that the features in the journal database management systems paves the way to remove the additional costs of traditional methods and help reduce the time between the paper submission and publication. Using these systems seem to create interactive relationships between different users