مقاله پژوهشی
مدیریت پایگاه اطلاعاتی
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، صفحه 13-26
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهای قابلیتهای نرمافزارهای همترازخوانی سامانههای مدیریت محتوای نشریات ملی و بینالمللی بهمنظور شناسایی ویژگیهای ضروری انجام شده است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی- کاربردی بوده و روش گردآوری اطلاعات به روش میدانی و مرور سیستم، مشاهده، مطالعات کتابخانهای و بهرهگیری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهای قابلیتهای نرمافزارهای همترازخوانی سامانههای مدیریت محتوای نشریات ملی و بینالمللی بهمنظور شناسایی ویژگیهای ضروری انجام شده است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی- کاربردی بوده و روش گردآوری اطلاعات به روش میدانی و مرور سیستم، مشاهده، مطالعات کتابخانهای و بهرهگیری از سیاهه وارسی محقق ساخته، بوده است. جامعه پژوهش، شامل سامانههای مدیریت پایگاه نشریات داخلی و خارجی و تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح تحلیلی و توصیفی انجام شده است.
یافتهها: در بخش اول پژوهش، قابلیتهای همترازخوانی سامانههای مدیریت پایگاه نشریات در قالب جداولی ارائه شدند. در بخش دوم پژوهش با استفاده از سیاهه وارسی محقق ساخته بر اساس یافتههای بخش اول و یکسری اطلاعات دیگر، میزان حضور قابلیتها در سامانههای نمونه بررسی شد و در مرحله سوم پژوهش با مقایسه سامانههای انتخابی این نتیجه حاصل شد که بیشترین امتیاز دریافتی از امکانات موجود مربوط به سامانههای مدیریت محتوای پایگاه نشریات سه سامانه بینالمللی ای. ای. اس[1]، ای. ام[2]، ا. جی. اس[3] بود. از بین سامانههای داخلی سامانه مدیریت نشریات شرکت یکتاوب با اختلاف جزئی با سیستمهای بینالمللی هم سطح بود و امکانات موجود در سامانه مدیریت نشریات شرکت یکتاوب نسبت به دو سیستم داخلی (شرکتهای توسعه انفورماتیک ایران و پژوهشگران سلامت) بالاترین امتیاز را دارا بود.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد، کلیه امکانات موجود در سامانههای مدیریت محتوای نشریات ادواری بهمنظور حذف هزینههای اضافی موجود در روشهای سنتی و همچنین کاهش بازهی زمانی ارسال مقاله تا چاپ و ایجاد رابطه تعاملی بین کاربران میباشد.
[1]. EES (Elsevier Editorial System)
[2]. EM (Editorial Manager)
[3]. OJS (Open Journal System)
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، صفحه 27-36
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل استنادی مقالههای منتشر شده حوزه جمعیتشناسی ایران است.
روششناسی: این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی است که با استفاده از شیوه علمسنجی و فن تحلیل هماستنادی مقولههای اسمی انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه تولیدات علمی در حوزه جمعیتشناسی، با محوریت فعالیتهای انتشاراتی انجمن جمعیتشناسی ایران از ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل استنادی مقالههای منتشر شده حوزه جمعیتشناسی ایران است.
روششناسی: این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی است که با استفاده از شیوه علمسنجی و فن تحلیل هماستنادی مقولههای اسمی انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه تولیدات علمی در حوزه جمعیتشناسی، با محوریت فعالیتهای انتشاراتی انجمن جمعیتشناسی ایران از آغاز فعالیت رسمی انجمن تا به امروز میباشد که شامل کلیه مقالات چاپ شده در 11 شماره نخست مجله نامه انجمن جمعیتشناسی ایران و مجموعه مقالات منتشر شده چهار همایش از شش همایش برگزار شده انجمن تا زمان اجرای مطالعه میگردد. برای استناد فقط نام نویسنده اول مورد نظر قرار گرفت. با استفاده از نرمافزارهای یو سی آی نت و راور ماتریس روابط هماستنادی بین مدارک مذکور محاسبه و ترسیم شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که کلیه نویسندگان (افراد و سازمانهای) مورد استناد را میتوان در سه دسته کلی جای داد. گروه مرجع، دسته پراستناد و دسته کم استناد. از جمله مهمترین افراد در دسته مراجع میتوان به جمعیتشناسانی همچون حبیبالله زنجانی، محمد میرزایی، محمدجلال عباسی شوازی، شهلا کاظمیپور، حسن سرایی، مهدی امانی و مانند آن را نام برد، همچنین "سامانه مرکز آمار ایران" بهعنوان پراستادترینها شناخته شد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نیز این فرض را تأیید میکنند که میزان دریافت استناد نشانه تأثیرگذاری است. نتایج این پژوهش نشان داد که با کمک تحلیل استنادی میتوان برجستگان رشته را شناسایی و معرفی نمود. کاربرد این روش هماستنادی در حوزه جمعیتشناسی توانست بهصورت عینی تأثیرگذاران این رشته علمی را بدون اعمال سلیقههای ذهنی نشان دهد.
مقاله پژوهشی
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، صفحه 37-49
چکیده
هدف: پژوهش حاضر که به هدف بررسیکیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه شیراز صورت گرفته است میکوشد تا وضعیت موجودخدمات و همچنین انتظارات کاربران از این کتابخانهها را در دو سطح حداقل و حداکثردر هر یک از ابعاد لیب کوال («تأثیر خدمات»، «کنترل اطلاعات» و «کتابخانه بهعنوانمکان») بررسی کند.
روششناسی: روش پژوهشپیمایش ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر که به هدف بررسیکیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه شیراز صورت گرفته است میکوشد تا وضعیت موجودخدمات و همچنین انتظارات کاربران از این کتابخانهها را در دو سطح حداقل و حداکثردر هر یک از ابعاد لیب کوال («تأثیر خدمات»، «کنترل اطلاعات» و «کتابخانه بهعنوانمکان») بررسی کند.
روششناسی: روش پژوهشپیمایش است. نمونهمورد بررسی متشکل از365دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس و به کمک جدول مورگان انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامهاستاندارد لیبکوالگردآوری و با استفادهاز آزمونهای آماری ناپارامتری تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: در هر سه بعد مدل لیب کوال، سطحکیفیت خدمات کتابخانهها از حداقل و حداکثر انتظارات کاربران پایینتر است. بعد «تأثیر خدمات» در بین دو بعد دیگر از وضعیت بهتری برخوردار بوده است. به عبارتیشیوه برخورد و رفتار کتابداران کتابخانههای دانشگاه شیراز توانسته است حداقلانتظارات کاربران این کتابخانهها را برآورده سازد. همچنین بعد «کنترل اطلاعات» دربین ابعاد وضعیت ضعیفی داشته است.
نتیجهگیری: دانشگاه شیراز نیازمند ارتقایکیفیت جنبههای مختلف خدمات کتابخانههای خود بهویژه از ابعاد فناوریها، منابعاطلاعاتی و فضای کتابخانهها است. برگزاری دورههای آموزشی برای کتابداران وکاربران، تقویت نظام مدیریت مشارکتی، ایجاد سامانههای اطلاعاتی پیشرفته، تقویتتوان بازاریابی کتابخانه و رفع چالشهای کنسرسیوم ملی تامین منابع علمی، انطباقمعماری و طراحی داخلی کتابخانهها با اصول علمی میتواند از راهکارهای بهبود کیفیتکتابخانهها باشد
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، صفحه 50-61
چکیده
هدف: این پژوهش بهمنظور بررسی عوامل تأثیرگذار درامکان ایجاد نظام امانت بین کتابخانهای و خدمات تحویل مدرک در کتابخانههای عمومیاستان فارس صورت گرفته است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوعکاربردی و به روش پیمایشی- توصیفی میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که در میان 254 نفر از مدیران و کتابدارانکتابخانههای عمومی استان فارس ...
بیشتر
هدف: این پژوهش بهمنظور بررسی عوامل تأثیرگذار درامکان ایجاد نظام امانت بین کتابخانهای و خدمات تحویل مدرک در کتابخانههای عمومیاستان فارس صورت گرفته است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوعکاربردی و به روش پیمایشی- توصیفی میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که در میان 254 نفر از مدیران و کتابدارانکتابخانههای عمومی استان فارس توزیع شده است. با کمک نرمافزار آماریSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند.
یافتهها: یافتههایحاصل از پژوهش نشان میدهد که اکثریت قریب به اتفاق پاسخگویان (کتابداران 69/94درصد و مدیران 9/95 درصد) ضرورت اجرای امانت بین کتابخانهای و خدمات تحویل مدرکرا در حد "زیاد"ارزیابی کردهاند. یافتههای پژوهش در خصوص محدودیتهاو مشکلات احتمالی در اجرای طرح از دیدگاه جامعه مورد مطالعه بیانگر آن است که مهمترین محدودیتها و موانع به ترتیب عبارتند از: نبود تضمین برای جلوگیری از آسیبرسیدن به منابع (3/97 درصد)، نبود مقررات یکسان برای استفاده از خدمات امانت بینکتابخانهای (95 درصد)، عدم تخصیص بودجه برای همکاری بین کتابخانهها (1/92درصد)، عدم همکاری بین کتابخانههای عمومیدر زمینه امانت بین کتابخانهای (3/91 درصد)، هزینههای زیاد همکاری بین کتابخانههاو عدم تأمین اعتبار سازمان مادر (4/89 درصد)، نبود تجهیزات از قبیل کامپیوتر، اسکنر، زیراکس، فکس و... (89 درصد)، آشنا نبودن کتابداران با فناوری شبکهها وبانکهای اطلاعاتی (9/83 درصد)، نبود متخصصین کتابداری در زمینه امانت بین کتابخانهای و خدمات تحویل مدرک (80 درصد) و نبود مرکز وسیستمهماهنگ کننده بین کتابخانهها برای انجام طرح (80 درصد).
اصالت/ ارزش: امانتبین کتابخانهای و خدمات تحویل مدرک بهویژه در میان کتابخانههای عمومی باعث تعامل بیشتر بین کتابخانهها و کاربرانشانمیشود، که به نوبه خود سبب آگاهی بیشتر از موضوعات، مسائل مشترک و یافتن راه حلهای مناسب برای دسترسی به ایدههای جدید برای خدماتدهی بهتر، برنامههای مدون وبودجهبندی مناسب میگردد. مهمتر اینکه اجرای طرح امانت بین کتابخانهای و خدماتمدرک بسیاری از نگرانیهای کاربران برای تأمین منابع اطلاعاتی مورد نیازشان را ازبین میبرد.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، صفحه 62-68
چکیده
هدف: هوش اخلاقی، یکی عواملی است که شدت یا ضعف آن در افراد میتواند موجب افزایش یا کاهش میزان مشارکت کاری آنها شود. هوش اخلاقی ظرفیت و توانایی درک درست از اشتباه، داشتن اعتقادات اخلاقی قوی، عمل به آنها و رفتار در جهت صحیح و درست میباشد. در عصر حاضر مشارکت کاری کارمندان به یک واقعیت غیرقابلانکار در افزایش اثربخشی سازمانی تبدیلشده ...
بیشتر
هدف: هوش اخلاقی، یکی عواملی است که شدت یا ضعف آن در افراد میتواند موجب افزایش یا کاهش میزان مشارکت کاری آنها شود. هوش اخلاقی ظرفیت و توانایی درک درست از اشتباه، داشتن اعتقادات اخلاقی قوی، عمل به آنها و رفتار در جهت صحیح و درست میباشد. در عصر حاضر مشارکت کاری کارمندان به یک واقعیت غیرقابلانکار در افزایش اثربخشی سازمانی تبدیلشده است. هدف از انجام این تحقیق سنجش میزان هوش اخلاقی و مشارکت کاری میان کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی و بررسی رابطه بین این دو متغیر میباشد.
روششناسی: روش مورداستفاده در این پژوهش توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی مستقر در شهر تهران است.
یافتهها: یافتههای این تحقیق حکایت از آن دارد که هوش اخلاقی بیش از 73 درصد کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی بالا بوده اما مشارکت کاری حدود 51 درصد از کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی پایین است.
نتیجهگیری: نتایج حاصله حکایت از این امر دارد که بین دو متغیر هوش اخلاقی و میزان مشارکت کاری کتابداران رابطهای مثبت و معنیدار وجود دارد ولی درعینحال مشارکت کاری ایشان پایین است که امر نشاندهندة میزان دلبستگی روانی بسیار پایین کارمندان مذکور به شغلشان بوده و آنها بهجای علاقه و دلبستگی بهکار بیشتر نسبت به شغلشان احساس جدایی میکنند.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، صفحه 69-76
چکیده
هدف: هدفاصلی پژوهش حاضر آن است که پس از ارائه برخی اطلاعات علم سنجانه در حوزۀ بازیابیاطلاعات، به تحلیل موضوعی این مقالات پرداخته و زیرشاخههای فعال آن را مشخص کند.
روششناسی: روش پژوهش حاضرتحلیل محتوایی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیه مقالاتی که در عنوان آنهاعبارت «بازیابی اطلاعات» آمده و بین سالهای 1993 تا پایان 2012 ...
بیشتر
هدف: هدفاصلی پژوهش حاضر آن است که پس از ارائه برخی اطلاعات علم سنجانه در حوزۀ بازیابیاطلاعات، به تحلیل موضوعی این مقالات پرداخته و زیرشاخههای فعال آن را مشخص کند.
روششناسی: روش پژوهش حاضرتحلیل محتوایی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیه مقالاتی که در عنوان آنهاعبارت «بازیابی اطلاعات» آمده و بین سالهای 1993 تا پایان 2012 در نمایهنامههایاستنادی آی. اس. ای تحت موضوع علوم کتابداری و اطلاعرسانی نمایه شدهاند تشکیلمیدهد.
یافتهها: دادههای پژوهش نشان داد که در دو دهۀ اخیر تعداد389مقاله تحت عنوان بازیابی اطلاعات مربوط به حوزۀ کتابداری و اطلاعرسانی درپایگاهWeb of Science نمایه شده است که بالغ بر 30 درصد آن در مجلهInformation Processing Management به چاپ رسیده است. نتایج مربوط به تحلیل محتوا نیز مشخص نمود کهزیرشاخههای «بازیابی تعاملی اطلاعات»، «بازیابی اطلاعات بین زبانی»، و «ربط»مباحثی بودهاند که بیشترین تحقیقات حوزۀ بازیابی اطلاعات را به خود منعطف نمودهاند.
نتیجهگیری: باتوجه به یافتههای پژوهش بهنظر میرسد پژوهشگران حوزۀ بازیابی اطلاعات توجه خاصیبه جنبههای تعاملی در حوزۀ بازیابی اطلاعات دارند. همچنین با توجه به نفوذ فناوریدر اکثر کشورها و تنوع زبان در سطح جهان، تحقیقات رو به گسترشی در حوزۀ بازیابیاطلاعات بین زبانی در حال انجام است
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، صفحه 77-86
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی عملکرد انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران از دیدگاه اعضای هیأت مدیره و مسئولین شاخههای استانی این انجمن است.
روششناسی: روش پژوهش حاضر مطالعه آمیخته (ترکیبی) است که در بخش کمی از پرسشنامه چند گزینهای و در بخش کیفی از سؤالات تشریحی (باز پاسخ) استفاده شده است. گروه مورد مطالعه، اعضای هیأت مدیره انجمن ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی عملکرد انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران از دیدگاه اعضای هیأت مدیره و مسئولین شاخههای استانی این انجمن است.
روششناسی: روش پژوهش حاضر مطالعه آمیخته (ترکیبی) است که در بخش کمی از پرسشنامه چند گزینهای و در بخش کیفی از سؤالات تشریحی (باز پاسخ) استفاده شده است. گروه مورد مطالعه، اعضای هیأت مدیره انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران و شاخههای استانی آن است. از 55 نفر عضو این گروه، 28 نفر به پرسشنامه الکترونیکی پاسخ دادند. دادههای گردآوری شده در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری و بر اساس آمار توصیفی تحلیل شده است. پس از آن در بخش کیفی دادههای مورد نیاز از طریق پاسخهای تشریحی جامعه پژوهش با رویکرد کیفی تحلیل شدهاند.
یافتهها: نتایج این تحقیق نشان میدهد که عملکرد انجمن در برگزاری کارگاهها و همایشها، ارتباط با خبرگزاریها و رسانهها، وبسایت انجمن کتابداری و اطلاعرسانی خیلی خوب و خوب ارزیابی شده است. ارتباط با اساتید، دانشجویان و فعالان این رشته، ارتباط با مسئولین، ارتباط با کتابخانهها، معرفی و تقدیر از پیشکسوتان رشته، گسترش شاخههای استانی و... در حد متوسط و ارتباط با شاخههای استانی، تعامل با سایر رشتهها و حرفهها، ارتباط و شناساندن مفاهیم و کارکردهای رشته به جامعه، امکانات، تسهیلات و حمایتهای ارائه شده توسط انجمن به اعضای خود، حل مشکل اشتغال فارغالتحصیلان رشته، درآمدزایی و... نیز در حد ضعیف ارزیابی شد.
نتیجهگیری: علیرغم محاسن ذکر شده، انجمن کتابداری و اطلاعرسانی دارای نقاط ضعف و مشکلات زیادی است که باید در رفع آنها کوشید. عدم تلاش در رفع این مشکلات، موجودیت انجمن را با چالش جدی مواجه میکند.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، صفحه 78-96
چکیده
هدف: هدف کلی این پژوهش، شناسایی اثربخشی درسکتابخانه و اصول کتابداریاز دیدگاه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاهشهید بهشتی و ارائه راهکارهایی جهت بهبود ارائه این درس است.
روششناسی: نوعپژوهش حاضر، کاربردی و روش آن پیمایشی است که با رویکرد توصیفیانجام شده است. جامعه این پژوهش، شامل 58 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی رشتهعلوم تربیتی ...
بیشتر
هدف: هدف کلی این پژوهش، شناسایی اثربخشی درسکتابخانه و اصول کتابداریاز دیدگاه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاهشهید بهشتی و ارائه راهکارهایی جهت بهبود ارائه این درس است.
روششناسی: نوعپژوهش حاضر، کاربردی و روش آن پیمایشی است که با رویکرد توصیفیانجام شده است. جامعه این پژوهش، شامل 58 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی رشتهعلوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی است که طی سه سال اخیر درس آشنایی با کتابخانه واصول کتابداری را گذرانده بودند. برایگردآوری اطلاعات مورد نیاز، پرسشنامهای محقق ساخته تهیه و تدوین شد. پرسشنامهشامل 19 سؤالات بسته و بر اساس طیف لیکرتطراحی شده است. تجزیه و تحلیل دادهها بهصورت توصیفی و با استفاده از نرمافزار آماریSPSS انجام شد.
یافتهها: پژوهشحاضر نشان داد که برگزاری کلاس درس آشناییبا کتابخانه و اصول کتابداری برای دانشجویان رشته علوم تربیتی، تاحدودی برای آنهااثربخش بوده است. بیشترین اثربخشی این درس، به اصول چکیدهنویسی، شیوه تنظیم فهرستمنابع، آشنایی با ابزارهای پیشرفته جستجو در محیط وب و مهارتهای بهرهگیری ازکتابخانه مرتبط بوده است.
نتیجهگیری: اصلیترین رسالت کتابداری که یک حرفه مشتریمدار است، تسهیم و تسهیل در دسترسی به دانشی است که مشتری به آن احتیاج دارد. ارائه درس آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری، میتواند نقش قابل تأملی در آموزش مهارتهای بهرهگیری از کتابخانه و شناساندن وظایف کتابدار به کاربران داشته باشد.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، صفحه 97-111
چکیده
هدف: مصورسازی رویکرد جدیدی است که توانایی تصمیمگیری برمبنای داده را سریعتر، دقیقتر و همراه با تلاش شناختی کمتر فراهم میسازد و نیاز به آموزش برای درک اطلاعات را کاهش میدهد. مصورسازی، ابزار سودمند و کاربردی است که با رشته علم اطلاعات و دانششناسی مرتبط بوده و لازم است به آن توجه ویژه شود. به این ترتیب پژوهش حاضر بهمنظور ...
بیشتر
هدف: مصورسازی رویکرد جدیدی است که توانایی تصمیمگیری برمبنای داده را سریعتر، دقیقتر و همراه با تلاش شناختی کمتر فراهم میسازد و نیاز به آموزش برای درک اطلاعات را کاهش میدهد. مصورسازی، ابزار سودمند و کاربردی است که با رشته علم اطلاعات و دانششناسی مرتبط بوده و لازم است به آن توجه ویژه شود. به این ترتیب پژوهش حاضر بهمنظور بررسی زمینههای بهکارگیری تکنیک مصورسازی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی انجام گرفت.
روششناسی: پژوهش حاضر با استفاده از روش کتابخانهای و جستجو در منابع و تحقیقات مرتبط و با تکنیک اکتشافی با مطالعه در زمینه ادبیات مصورسازی و بررسی مزایای آن انجام گرفته است.
یافتهها: در مورد زمینههای بهکارگیری مصورسازی در حوزههای مرتبط با علم اطلاعات و دانششناسی، این نتیجه حاصل شد که استفاده از این تکنیک در زمینه کتابخانههای دیجیتال (مصورسازی منابع اطلاعاتی متنی و غیرمتنی، مصورسازی فرایند بازیابی اطلاعات، مصورسازی نتایج بازیابی، بصریسازی دانش و مصورسازی رابط کاربری)؛ نتایج جستجوی وب؛ رابطهای کاربری؛ آرشیوها[e1] ؛ بازیابی اطلاعات؛ علمسنجی؛ محیط وب و تحلیل شبکههای اجتماعی قابل استفاده و بکارگیری است.
نتیجهگیری: براساس این تحقیق، آشنا شدن کتابداران با تکنیکهای مصورسازی و بهرهگیری از آن در زمینههای مختلف ارائه خدمات اطلاعرسانی ضروری بهنظر میرسد.
[e1]علامت دونقطه!!!
خذف شود و ؛ جایگزین شود